Produktionsår: 2019
Varighed: 122 min.
Instruktør: Michael Engler,
Medvirkende: Matthew GoodeMaggie SmithMichelle DockeryHugh Bonneville,

Af: Peter E. Nissen - 02.10.2019

AK JA, ENDNU ENGANG

Så er det blevet tid til endnu engang Downton Abbey. Filmen er den sjette film i den lange række af spillefilm og episoder med familien Crawley og deres tjenestefolk på det fiktive gods Downton Abbey i England fra perioden 1912 og fremad. Denne seneste film foregår i 1927. På mange måder minder Downton Abbey-konceptet om den danske serie Matador, hvor vi følger forskellige personer på et bestemt sted i en bestemt historisk kontekst.

Ukompliceret underholdning
Denne gang er rammen for historien et kongeligt besøg af Kong George og Dronning Mary. Som altid sker der forviklinger og intriger, og vi får to timers udfoldelse af forskellige udfordringer og ser, hvordan de løses efterhånden. Fra en vinkel fremstår filmen triviel, fordi den er og bliver ukompliceret underholdning med historisk fernis. På den anden sider er der nogle politiske budskaber i filmen, som faktisk kan komme til at virke stærkere, fordi de serveres i en uforpligtende ramme af glamour og kærlighedsaffærer. Stærkt står spørgsmålet om homoseksuelles rettigheder, som endnu engang promoveres gennem butleren Thomas Barrow's situation. Der vendes flere spørgsmål om sociale og nationale rettigheder personificeret gennem den tidligere chauffør Tom Branson og tjenestepigen Lucy Smith

Disse og andre temaer i filmen rejser spørgsmålet, om filmen giver en realistisk skildring af livet ved en stor engelsk herregård i 1927? Det ser sådan ud, men den er uden tvivl farvet af nutidige temaer, som ikke har spillet samme rolle dengang. Desuden udelades konsekvent andre aspekter som fx religionens rolle, hvilket spillede en større rolle dengang i samfundet, end den gør i dag.

Moderne temaer i historisk ramme
Fra de første minutter og fremad driver filmen af nostalgi. Der er kræset om detaljerne for de historiske rammer, og vi ser fine køretøjer og dragter, som skaber den perfekte ramme for handlingen. Det kunne godt blive ren eskapisme, men ved at tilføje moderne temaer fra nutiden, kommer filmen til at fremstå som en pudsig blanding af gamle borgerlige dyder omkring traditioner, kald og stand overfor moderne dyder omkring personlig frigørelse og brud på normerne. Downton Abbey fremstilles til slut som en verden, der vil bestå gennem generationerne, fordi der er behov for det. Denne spænding er på mange måder et udtryk for noget grundlæggende i britisk mentalitet, men kan også bruges herhjemme i en diskussion om, hvad nutidens og fremtidens Danmark skal bygge på.

Filmen udfolder dog ikke rigtigt et bud på dette, da dens hovedfokus først og fremmest er en nostalgisk og ret uforpligtende historiefortælling. Desuden findes den verden, filmen repræsenterer, nærmest ikke mere – selv ikke i det traditionselskende England. Men har du lyst til en nostalgisk oplevelse i flotte rammer med gode skuespillere – så værsgo.

Bedømmelse: 4.8 af 6. 4 stemme(r).