Sorg,
 IT,

Af: Sprint Aagaard Korsholm - 28.04.2020

NÅR ALT ER BESTEMT PÅ FORHÅND

For ikke at afsløre for meget af den konkrete handling i denne serie, hvor overraskelsesmomentet ikke er uvæsentligt, vil jeg beskrive serien tematisk.

Personerne
I forhold til mange andre serier indenfor samme genre synes jeg, det er lykkedes at finde nogle lidt atypiske personer til hovedrollerne. Den unge softwareingeniør Lily (Sonoya Mizuro) er en radmager, lille japansk pige med en stærk vilje. Lily er ansat i High Tech-firmaet Amaya, hvis leder, Forest (Nick Offerman), er en hyggelig bamsefar på overfladen, men hvad gemmer han indeni? De vigtigste nørder i Amayas hemmelige udviklingsafdeling, Devs, er en kvinde med autisme, en teenagedreng og en tyk gammel mand, der bor i en autocamper. Det reelle persongalleri er på ca. 10 – hvor alle udfylder deres rolle fint. Sonoya Mizuro i rollen som Lily spiller endda virkelig fremragende, synes jeg.

Formen
Man skal forvente både hurtig action (der bliver myrdet nogle stykker undervejs) og mange og meget langtrukne scener med lyd og billede, som signalerer stemninger helt uden handling. Den eventyrlige bygning, hvor Devs befinder sig, er dels konstrueret ret særpræget, og har dels så mange guldbeklædte flader med afspejlende egenskaber, at man godt kan gå hen og få nok af det. Ligeledes er supercomputeren i hjertet af Devs tilsyneladende mere konstrueret til at se mystisk og imponerende ud end til at have stor ydeevne.

Indholdet
Gennem de mange filosofiske samtaler – bl.a. mellem Forest og Lily – finder vi ud af seriens verdensbillede, der kan karakteriseres som deterministisk, altså at alt er forudbestemt, fordi alt er en reaktion på noget, der sker. Og kender man samtlige faktorer, kan man beregne både alt, hvad der er sket og alt, hvad der vil komme til at ske. Jeg vil dog anbefale at slå hjernen fra og bare nyde spillet. For selv indenfor seriens eget univers, er der så mange modsigelser og umuligheder, at det virker distraherende. Men prøv at glemme dårlige argumenter og modstridende faktorer og gå med på, at verden er total deterministisk, og at Devs kan regne det hele ud. Hovedtemaet er overraskende nok ikke, hvad man så kunne bruge al denne viden til - penge, magt, overtagelse af verdensherredømmet osv. – men derimod  sorg. Forest har mistet sin kone og deres elskede datter, der hed Amaya. Amaya giver dels navn til firmaet, og er dels en grotesk gigantisk statue af hende i skoven, hvor Devs ligger. Dybest set er hele Forests projekt at få sin afdøde datter tilbage.

Religionen i serien
Der er rigtig meget flirt med religion i serien. Den første virkelig tydelige virtuelle simulering af fortiden, filmskaberne præsenterer, er Kristus på korset! Begrebet "Messias" fra Bibelen, som betyder den frelser, Gud sender, bruges flittigt. Samtidig opereres der med en virkelighed, hvor der er et utal af næsten identiske paralleluniverser, og hvor de samme personer lever forskellige liv, hvilket jo strider mod streng determinisme, men glem det! Der flirtes med tanken om at skabe "evigt liv" ved at gå ind i en virtuel simulering af disse forskellige verdener. Problemet med døden og den deraf følgende sorg søges altså løst ved, at både døde og levende går ind i en virtuel verden, hvor der er så mange udgaver, at man undertiden er heldig at lande i en verden, hvor ens kære ikke dør. Om denne virtuelle "virkelighed" kun findes i kraft af Devs, skal man nok ikke tænke for længe over – også her kan serien ikke holde sig indenfor sin egen logik. Men spændende tanker.

Man kan se serien som et forsøg på at erstatte kristendommens Messias (Jesus) og hans budskab om tilgivelse, opstandelse og evigt liv med et budskab om, at alt er totalt determineret - så du aldrig kan pådrage dig nogen skyld, fordi du ikke selv bestemmer, hvad du gør - med et budskab om en evig virtuel virkelighed. Jeg tror nu, det er bedre at se serien som en spændende billedfortælling, der beskriver tanker og følelser omkring tilværelsens grundelementer som f.eks. den frie vilje, liv, død, sorg, evighed og Gud på en spændende og medrivende måde.

Kan ses på HBO.

Bedømmelse: 5.5 af 6. 2 stemme(r).