Film og folk
Produktionsår:
Varighed:  min.

Instruktør:
Medvirkende:

Af: Anette Hedager Nielsen - 27.10.2017

Skuespilleren Eduardo Verástegui (Bella og The Butterfly Circus) fik en rolle i For Greater Glory: The True Story of Cristiada da hans ven, producenten Pablo Jose Barroso, fortalte ham om sin idé om at lave en film om det mexicanske oprør "Cristero's War/Cristiada". Han havde fundet en rolle, som han mente, passede til Eduardo, der var midt optagelserne til Little Boy, da han blev spurt. Men da han bare skulle bruge to uger i Mexico til optagelserne til "For Greater Glory", sagde han ja.

"Det er en stærk, meget følelsesladet film, som ikke kun underholder, men hjælper til at forstå Mexicos historie," siger Eduardo i et interview på catholiclane.com. I 1920 påbegyndte Mexicos præsident under ledelse af Plutaraco Calles en krig, hvor tusindvis af mennesker døde. Der rejste sig et oprør, Christero's War, mod regeringens berøvelse af religiøs frihed. Filmen ønsker at fokusere på de mexicanske martyrer, som ikke var bange for at give deres liv i et ikke-voldeligt forsvar for noget større end dem selv - religiøs frihed for deres familier og deres tro. "De var ikke bange, og nogle af dem døde som martyrer. De sidste ord, man hørte, var ord om kærlighed og tilgivelse," siger Eduardo. Martyrernes indsats gav ham lyst til at leve som dem. Han forsøger hver dag at efterligne disse mexicanske helte, der ikke gav køb på deres tro.

Historieundervisning
Efter krigen fandt regeringen sine handlinger kompromitterende og pinlige, så de forsøgte at begrave begivenhederne og komme videre. Derfor blev der ikke undervist i den del af historien i de offentlige skoler. Eduardo, der er opvokset i Mexico, har aldrig selv hørt om det i skolen. Calles grundlagde det parti, der overtog Mexico for mere end 70 år siden, og ledelsen ønskede at beskytte grundlæggeren, så derfor skulle ingen vide, at Calles var skyld i massemord.

Men Eduardo tror, det er det modsatte, der er brug for. At tale åbent om fortiden. Han synes, det er godt, hvis filmen kan være med til at afsløre mere af historien, "så vi ikke gentager fortidens fejltagelser, såsom at regeringer forsøger at lukke Gud ud af vores kultur, for så vil værdier og alt andet - før eller senere - bryde sammen".

En martyr
Eduardo spiller advokaten Anacleto Gonzales Flores. Til spørgsmålet om, hvorfor man i filmen har skrevet hans voldsomme død ud af filmen, siger Eduardo: "Hvis man var tro mod alle detaljer, ville det være en meget voldsom film at se. Hvis man viste for meget, ville det være ligesom The Passion of the Christ med blod over det hele. Producent og instruktør ønsker ikke at vise en nøgen mand, der hænger i sine tommelfingre, og som får fødderne skåret af og bliver tortureret i flere timer. Hvis filmen er for voldelig, vil folk ikke se den. Som den er nu, er der alligevel nogen, der siger, den er for voldsom."

Vi kan lære noget af Anacleto Gonzales Flores, der var en almindelig advokat, og som elskede sin familie og arbejdede hårdt. Han var loyal over for sin tro og ønskede, at Guds kærlighed til mennesker skulle tage bolig i hans hjerte.

Tre valgmuligheder
Ifølge Eduardo havde Anacleto Gonzales Flores tre valgmuligheder:
- at flygte til et land, hvor han fortsat kunne leve sit liv med familien og sin katolske tro ud, og hvor han ikke ville blive forfulgt
- at slutte sig til hæren og begynde at dræbe mennesker for at forsvare sin tro
- at vælge muligheden for at ende som martyr ved at forsvare sin tro med fredelige midler.

Han valgte det sidste. Hvis regeringen fik fat i ham og torturerede ham, ville han lægge sig i Guds hånd. Det sidste, Anacleto sagde til sine bødler var: "Må Gud velsigne dig og tilgive dig. Jeg tilgiver."

Filmen udkommer på dvd 27. november 2017.

Endnu ikke bedømt. Du kan være den første!