Produktionsår: 2021
Varighed: 111 min.
Instruktør: Sian Heder,
Medvirkende: Emilia JonesMarlee MatlinTroy Kotsur,

Af: Christian Thomsen - 16.04.2022

RUBYS SVÆRE VALG

Ruby er en såkaldt CODA - Child of Deaf Adults, og den eneste hørende i sin familie. Fiskerfamilien fra en lille by i New England er således dybt afhængig af deres datters hjælp i dagligdagen og særligt i forbindelse med fiskeriet, hvor de kæmper med faldende priser og nye regler og restriktioner. Rubys store passion er musik. Noget som hun selvsagt ikke kan dele med resten af familien. Hun melder sig til skolekoret, og musiklæreren fornemmer et talent hos Ruby, og nu er hun splittet mellem at gå ind i familieforetagendet eller følge sin egen drøm om at synge på en scene.

Familiens talerør
Konflikten kan ikke tegnes tydeligere op, end det gøres i CODA. Ruby (Emilia Jones) føler selvfølgelig en forpligtelse over for sin familie, og på den anden side vil hun også gerne leve sit eget liv og gøre det, hun drømmer om. ”Ruby har aldrig været barn”, slår faren fast. Siden hun var helt lille, har hun været den, der skulle kommunikere med omverdenen på vegne af familien, og derfor ligger hele hendes identitet i denne rolle. Og selvom hun virkelig har lyst til at gå egne og nye veje, så er det alligevel trygt og sikkert, hvis hun vælger at blive hos familien.

Til rollerne i Rubys familie har instruktør Sian Heder castet døve skuespillere. Marlee Matlin, Daniel Durant og Troy Kotsur spiller hhv. mor, bror og far. Det giver nerve og autenticitet til filmen, og særligt i de scener, hvor Ruby konfronterer familien, forstærker det dramaet.

Velkendt drama i ny indpakning
Et kritikpunkt til filmen kunne være, at der ikke er mange lag i CODA. Det hele ligger på overfladen, og budskabet bliver slået fast med syvtommerssøm. Fortællingen om en døv families afhængighed af datteren er måske original, men coming-of-age historien om teenageren, som står over for en skillevej i sit liv, har vi til gengæld set mange gange før. Der er altså ikke meget at grave efter i CODA, men til gengæld er det, der ligger på overfladen virkelig smukt og veludført.

CODA har netop vundet bedste-film-prisen ved årets Oscaruddeling. Det kan undre nogen, da den rent filmteknisk ikke er noget udover det sædvanlige. Til gengæld er den svær ikke at kunne lide. Den appellerer til et bredt publikum med sin søde historie om både teenagere og forældre, og så er der samspillet mellem Emilia Jones og Troy Kotsur helt eminent. Udover en Oscar for bedste film, vandt CODA også en Oscar for bedste bearbejdede manuskript, og Troy Kotsur vandt en Oscar for bedste mandlige birolle. CODA er en genindspilning af den franske film Familien Bélier.

CODA får en varm anbefaling herfra.

Kan ses på Blockbuster.dk

Bedømmelse: 3.6 af 6. 5 stemme(r).