Oskarbelønnet romantisk og poetisk drama om den første kærlighed. Filmen afspejler på en smuk og indsigtsfuld måde forelskelse og kærlighed.

Biografi/baseret på virkelig historieDramaFilmstriben.dk
Varighed: 118 min.
Instruktør: Jane Campion,
Medvirkende: Abbie CornishBen WhishawPaul SchneiderKerry Fox,

Af: Peter U. K. Jensen - 27.12.2011

I "Bright Star" er der plads for de romantikere, som ikke er til sukkersøde, amerikanske dramaer, men ønsker at drømme sig væk i poesiens og romantikkens verden. På den ene side bliver man opslugt af skønheden - på den anden side irriteret over hovedpersonernes evige kredsen om sagens kerne – forelskelsen og kærligheden – uden at nå frem til den!

Digtning i 1800-tallet
Filmens omdrejningspunkt er forholdet mellem den romantiske digter John Keats og hans livs kærlighed, Fanny Brawne. John Keats blev kun 25 år gammel og levede i manglende tro på, at hans digtning var af stor værdi. Efter sin død blev han af eftertiden regnet for en af Englands største romantiske, digtere. I filmen skildres flere episoder, hvor vi kommer tæt på digterens hverdag og de genvordigheder, han måtte igennem.

Der er noget helligt ved hjertets følelser
Filmen afspejler på mange måder et rigtig smukt og værdifuldt forhold til forelskelse og kærlighed. Det kan nutidens overfladiske film tage ved lære af. Især én replik i filmen står tilbage til eftertænksomhed. Replikken er en kritik af den overfladiske kærlighed, som i filmen kommer til udtryk ved John Keats noget arrogante digtermakker. Til ham siger John Keats på et tidspunkt: "Der er noget helligt ved hjertets følelser, som du intet kender til." Filmen ønsker at lære os, hvilke følelser ægte kærlighed skaber i mennesker. Den "ægte" vare - det som er dyrt købt.

Et spejl af datidens samfund
Mange gange i filmen trækker man på smilebåndet og lader sig rive med af det gamle Englands aristokratiske samfunds opbygning og formelle former. Der er stil over det og noget ærbart over kærlighedslivet, som det skildres i filmen. Det store dilemma, for at kærligheden mellem de to hovedpersoner kan udfoldes, er, at digteren ingen penge har til at forsørge sit livs kærlighed. Derved er ægteskab en umulighed og på samme måde deres kærlighed.

Nyd den
Helt fortjent fik filmen en oscar, og den er klart værd at bruge en aften på. Der er flotte skuespilpræstationer og plads til at drømme sig væk. Men det er vigtigt, at man tager sig god tid til filmen – er man ude efter underholdning er dette ikke filmen – men for dem, som kan li' romantik og indblik i kærlighedens væsen, er filmen en klar stjerne!

Bedømmelse: 3.0 af 6. 2 stemme(r).