Varighed: 123 min.
Instruktør: Jaume Collet-Serra,
Medvirkende: Dwayne Johnson/The RockPierce BrosnanViola DavisSarah Shahi,
 Vold,

Af: Christian Riis Jensen - 16.11.2022

GENERISK SUKPERHELTEFILM

Når det kommer til superheltefilm, så er det efterhånden blevet umuligt at genopfinde den dybe tallerken. Har googlet mig frem til, at der mellem år 2000 og 2020 er udkommet 55 superheltefilm. Derfor er der snart ikke det tema, den subgenre eller den innovative ide om, hvordan man kan lave superheltefilm, som vi ikke allerede har set. "Black Adam" rummer en masse gode elementer og temaer, der faktisk gør den ret så interessant og underholdende. Men den lider dog under, at det alt sammen er begravet under et væld af generiske klichéer og nogle gange decideret plagiat af Marvels superheltefilm. Undervejs i filmen kan man snildt pointere en række ting, som er mere eller mindre direkte kopieret fra vilkårlige Marvel film.

Det bedste og det værste
Afhængigt af, hvilken slags superheltefilm man er til, så skal man nok blive underholdt. Der er noget for enhver smag, men det kommer så også på bekostning af stilrenhed. For ligesom med mad og drikke, så er det ikke en automatisk opskrift på succes at blande sine 5 yndlingsretter sammen til én ret.

Siden anti-superheltefilmen Deadpool, er det kommet på mode at prøve grænserne af for, hvad man kan tillade sig at putte i superheltefilm af blandt andet sprogbrug, men også særligt vold. Problemet deri blev for Black Adam, at volden simpelthen blev serveret fra allerførste gang, man ser ham, og blev ved helt indtil filmen var ved at være forbi. Man blev på en måde unødvendigt hærdet af mængderne over tid, men filmen forsøgte ihærdigt på at overgå sig selv mellem hver komisk overdrevne voldsgerning. Jeg sad i biografen ved siden af to drenge, der begge var omtrent 10-12 år gamle, og de havde næppe forventet, at filmen til tider indeholdt decideret grotesk og usmagelig vold.

*SPOILER*
For eksempel, så ender filmen med, at Black Adam i bogstaveligste forstand river skurken i to dele på midten. *SPOILER*

Kampscenerne var dog også et af filmens højdepunkter, da der tydeligt er sket markante fremskridt i, hvordan man fra filmskabernes side vælger at fremstille tegneseriernes slåskampe mellem superskabninger. Det kunne tydeligt ses, hvordan kampene var blevet koreograferet i en sådan stil, at de for det meste bestod af rå action, men også havde plads til komiske indspark, á la noget Jackie Chan kunne have fundet på.

Tematik
"Black Adam" er en tilføjelse til en påbegyndt rød tråd mellem kommende DC superheltefilm, der alt sammen lagde ud med superheltefilmen Shazam! fra 2019. Fælles for filmenes respektive hovedkarakterer er, at de har fået deres kræfter fra en hemmelig gruppe magtfulde troldmænd. Troldmændenes fælles motiv er sådan lidt svær at forstå, men både "Shazam!" og "Black Adam" fik deres kræfter, da der opstod et behov for en helt.

Skurkerollen i "Black Adam" skifter lidt løbende ejerskab, for en del af filmens tematik er også dets moralske budskab; at forskellen på god og ond ikke er sort og hvid. For Black Adams vedkommende indebærer det, at han i modsætning til for eksempel Batman eller Superman ikke har en moralsk lov eller kode, der forhindrer ham i at slå ihjel. Derfor stemples han "ond" af en global gruppe helte, Justice Society, der påtager sig ansvaret for at sætte en stopper for hans nedslagtning af besættelsesmagten i landet Kahndaq. Senere tilfalder skurkerollen dog en mand, som både Justice Society og Black Adam vurderer som "ond". Her er dog også i bogstavelig forstand tale om en mand, der får skænket sine kræfter af dæmoner og forvandles til en manifestering af djævelen selv.

Filmen er kommet på dvd og blu-ray,

Bedømmelse: 3.2 af 6. 4 stemme(r).