Alle anmeldelser - Animation

AnimationKomedieFamiliefilmTEMA Familiefilm A/7 år
Produktionsår: 2006
Varighed: 116 min.
Instruktør: John Lasseter,
Medvirkende: Danske stemmer:David OweAnnette HeickOle Ernst,

Af: Mikael Arendt Laursen - 14.09.2006

"Catjauuuu!" Siden jeg så Toy Story i sin tid har jeg altid haft store forventninger til den nyeste animationsfilm fra Pixars kreative værksted – og selv med meget høje forventninger har skuffelserne været meget små! Og "Biler" er bestemt ingen undtagelse! Vil du have konklusionen med det samme? Okay: Se den, se den og se den igen!

Jeg indrømmer, at jeg er vild med biler og har været det siden savlealderen. Alle slags biler! Men gennem de seneste år er min interesse for motorsport vokset støt, og her er det, at "Biler" rammer lige i øjet! Fra de første scener er vi midt i motorsportens verden, og filmens detaljer er overvældende! Man fornemmer lugten af brændt gummi og potente motorer gennem lærredet, når man sidder der i biografmørket. Det er fantastisk! Folkene bag filmen har virkelig sat sig ind i sporten og laver da også kun en enkelt fodfejl i en af filmens sidste scener…

Og så er der figurerne. Også her har man virkelig tænkt sig godt om, inden de forskellige bilmodeller er blevet udvalgt og animeret, og igen er det lykkedes så flot. Jeg er særlig begejstret for kranbilen Bumle (oprindelig babyblå), den lækre Porsche 911 årgang 2002 og ikke mindst Luigi – en Fiat 500 fra 1959 og ægte tifosi (Ferrari-fan)! Sammen med makkeren Guido er de et af de mest charmerende indslag i filmen. Guido kan kun sige "Pit Stop" og drømmer om at lave et pit stop på en rigtig racerbil! Læg mærke til dem og nyd dem! Helt naturligt er det også, at vores danske racer-legende Tom K. har fået rollen som Kongen – den afgående mester. I den tyske sprogvariant af "Biler" har Formel 1-legenden Michael Schumacher tilsvarende en lille rolle som en flot, rød Ferrari F430.

Filmen handler om racerbilen Lynet McQueen, der "har mere talent i en møtrik end andre racerbiler har i hele karosseriet", men desværre også kun tænker på én ting i tilværelsen: Sig selv som vinder af den eftertragtede Stempel Cup. I det afgørende løb er hans store ego meget tæt på at ødelægge hans drømme, men han sikrer sig med nød og næppe en omkamp mellem de tre førende biler i mesterskabet. Og det bliver værre endnu for vores helt, for på vejen til Californien, hvor det afgørende slag skal stå, forvilder han sig ud til den lille flække Kølerkildekøbing, hvor han havner i en situation, der alvorligt truer hans muligheder for at vinde Cup’en. Og her er hans ego mere til skade end til gavn. Beboerne kører bogstaveligt talt i et noget andet gear, hvilket efterhånden giver vores ven en del at tænke på.

En amerikansk animationsfilm har altid en morale, og "Biler" er da heller ingen undtagelse. På en fin måde behandler den emner som venskab og værdier, hvilket giver os voksne et godt udgangspunkt for en god samtale med børnene, som selvfølgelig skal med ind og se denne film. For børnene kan fint være med. En enkelt scene eller to kan virke lidt skræmmende på helt små børn, men ellers er "Biler" et godt bud på god underholdning for hele familien.

Spørgsmål til samtale:
1. Lynet McQueen tænker ikke på andet end at vinde løb og den berømmelse, det fører med sig. Er der noget forkert ved succes – at vinde løb, sikre sig den bedste sponsoraftale, blive beundret af andre? Hvor går McQueen for langt i sin jagt på succes?

2. Tænk over, hvordan McQueen behandler sit pit crew i begyndelsen af filmen. Hvad fortæller filmen os om vigtigheden af fællesskab og venskab? Hvordan kunne situationen have været anderledes, hvis McQueen havde sagt ja til at få en team-chef? Ender McQueen med at få en team-chef i filmen? Hvis ja, hvad lærer McQueen så af ham?

Bedømmelse: 6.0 af 6. 3 stemme(r).