AdventureAnimationFamiliefilmTEMA Familiefilm A/7 år
Varighed: 107 min.
Instruktør: Brian Fee,
Medvirkende: Danske stemmer:David OweLars HjortshøjAnnette Heick,

Af: Mads Dahl Mølgaard Madsen - 04.09.2017

ENDNU EN OMLAKERING TIL DOLLARGRINET

Anmeldere har generelt anset "Biler"-franchisen for Pixars sorte får; eller et dollargrin af en pengemaskine, om man vil. Hvor de fleste af Pixars film har sprudlet af fantasi, ambitioner, innovation og sjæl og har leveret historier, der formåede at ramme alle aldersgrupper i hjertekulen og lattermusklerne, har "Biler"-filmene kørt lige ud af landevejen i automatgear med en mere barnlig tone, der til en vis grad har tabt de voksne i svinget. Hvor filmene ikke er blevet forgyldt af anmelderne, har Pixar til gengæld indkasseret en formue på Lynet McQueen-merchandise. Så at vi fik lov at få en "Biler 3", er ikke så overraskende. Biler var en historie om racerbilen Lynet, der måtte lære ydmyghed i provinsen, hvor Biler 2 var Bumles film og et forsøg på at lave en spionhistorie. Med "Biler 3" er serien tilbage på sporet med McQueen i spotlyset.

Kan en gammel øse lære nye kunster?
Da filmen åbner, er Lynet stadig stjernen i racerverden, men kort efter ruller en ny generation af højteknologiske racerbiler på banen. De giver McQueen baghjul og får ham til at indse, at han er blevet overhalet indenom af udviklingen. Han er dog ikke klar til at give op, og han går i skarp træning hos den unge og ivrige Cruz. Igennem nye træningsteknikker, moralsk opbakning og uventede hændelser kæmper Lynet for at gøre comeback til et rally i Florida.

Klassisk comeback-historie
Det var et klogt træk af Pixar heltonet at vende tilbage til det, som det egentlig handler om, nemlig racerløb. Filmen har nogle interessante temaer som alder i sportsverden, forholdet mellem mentor og mentee, og hvordan viljestyrke og dedikation kan hamle op med teknologi og ungdommelig styrke. Det er en klassisk comeback-historie for en underdog, og filmen følger skabelonen for alverdens tidligere sportsfilm. Udfordringen med denne type film er dog at gøre dem spændende, fordi vi som publikum meget hurtigt regner ud, hvor filmen bevæger sig hen, og at vores helt må ende øverst på podiet. "Biler 3" kommer heller ikke fri af klichéerne, men den har en afvæbnende sødme over sig.

"Biler" er en underlig konstruktion
Selv om filmen er forrygende smukt animeret – det er jo Pixar –, så bliver racerscenerne dog aldrig vildt engagerende, og de folder sig - ligesom resten af filmens plot - lidt for forudsigeligt ud. Derudover er der et væld af karakterer at holde styr på, da vi både genser næsten alle fra første film samt får introduceret en hel del nye. Det største problem for nogen vil dog være "Biler"-filmenes mærkelige univers. Bilerne findes i både hun- og hankøn og kan tilsyneladende få børn – hvordan det? Der eksisterer ingen mennesker, men bildørene har håndtag – hvorfor det? Og bilerne har åbenbart fingersnilde til f.eks. at lave TV-skærme – hvordan det? Man må tage universet, som det er, for Pixar er ligeglade med at definere grænserne for og logikken i deres univers. Det gør ikke desto mindre, at nogle af allegorierne på vores menneskeverden er for letkøbte, og at det eksempelvis bliver sværere at leve sig ind i McQueens kamp, for hvorfor får han sig ikke også bare en splinterny motor og højteknologisk udstyr? Man kan ikke skrue nye ben på en aldrende Usain Bolt, men man burde vel godt kunne opgradere en aldrende maskine?

Blankpoleret familiefilm
Filmen snyder ikke sit publikum for de velkendte Disney-moraler som "tro på dig selv", "stol på dine venner" og "giv ikke op på din drøm", men de bliver ikke leveret så dybfølt og overbevisende, som vi ellers ser det fra Pixar. At "Biler"-filmene er et passionsprojekt, tvivler jeg ikke på, for Pixars chef, John Lasseter, har en kæmpemæssig passion for motortøjer, og filmene udstråler en charmerende fascination af hjulspind og dieselmotorer. Det er blankpoleret familieunderholdning målrettet de yngre børn og dem, der godt kan lide motorsportsfilm; jeg har ladt mig fortælle, at filmen er spækket med referencer både til tidligere racerfilm og til personer fra den virkelige motorsportsverden. Hvis man ikke forventer at blive rørt i hjertekulen, eller at filmen vil parkere sig permanent i hukommelsen, så er "Biler 3" en fornøjelig tur i arenaen leveret af brugtvognsforhandleren Pixar.

Bedømmelse: 3.0 af 6. 3 stemme(r).