DramaKrimiTEMA Serier
Varighed: 999 min.
Instruktør: Peter GouldVince Gilligan,
Medvirkende: Bob OdenkirkRhea SeahornJonathan BanksMichael McKean,

Af: Peter Højlund - 25.10.2022

EN GENNEMFØRT SERIE

I Breaking Bad møder vi den skrupskøre og korrupte advokat Saul Goodman. Her hjælper han kemigeniet Walter White ned ad den destruktive spiral, der fører ham fra en anonym tilværelse som fritidskok i et meth-køkken på hjul til kingpin status i New Mexicos kriminelle underverden. Mens White fremstiller den berygtede 99% rene amfetamin, sørger Goodman nemlig for, at det kan lade sig gøre for White at holde det hele skjult fra ordensmagten. Walter Whites projekt i "Breaking Bad" var med andre ord helt umulig at gennemføre uden hjælp fra Saul Goodman.

Selvsamme advokat er omdrejningspunktet for serien i hans eget navn, "Better Call Saul". Imidlertid er det slet ikke Saul Goodman, vi møder i første afsnit. Det er derimod den omgående knuselskelige Jimmy McGill. Saul Goodman er nemlig slet ikke karakterens egentlige navn. Det er blot en facade, og bag den facade gemmer der sig en mindst lige så tragisk historie, som den vi kender fra "Breaking Bad" - om et menneske, der i jagten på at opnå den anerkendelse, han rettelig fortjener, træffer alle de forkerte beslutninger. Men til forskel fra "Breaking Bad", havner Jimmy ikke hovedkulds i en kriminel løbebane fra sæson 1. Det er derimod de små skridt derhen, der somme tider er taget i et ærligt forsøg på at gøre det rigtige, men ender med at tegne konturerne af en forbryders deroute. På den måde er serien om muligt et endnu stærkere portræt af den synd, som uundgåeligt klæber sig til alle mennesker. Og faktisk fungerer det også meget godt, at vi allerede kender Jimmys skæbne som den gennemkorrupte Saul Goodman, fordi det undervejs gør os opmærksomme på at stille spørgsmålet: ”Hvordan kunne det gå så galt?”

To brødres rivalisering
Svaret på, hvordan det kunne gå så galt, findes nemlig ikke entydigt ét sted. Man kan ikke bare pege på en tilfældig køretur med en svoger, som er politibetjent, der ender med at åbne døren ind til den ellers så ukendte kriminelle verden for vores hovedperson. Faktisk kender Jimmy den allerede, fra vi møder ham første gang. Han har blot lagt den bag sig efter en kort tur bag tremmer, hvor han bliver reddet af storebroren Chuck. Chuck er nemlig også advokat. Men ikke alene er han advokat, han er en af de fremmeste og dygtigste af slagsen. En dygtighed som han har opnået gennem en uovertruffen grundighed med sit juridiske arbejde. Dermed fremstår han også som Jimmys absolutte modsætning. Mens Jimmys tilgang til juraen handler om at slå genveje og bryde regler, kan Chucks forhold til faget bedst opsummeres med hans egne ord: ”oven er hellig”. Og således er der lagt i ovnen til en alletiders hårdkogt bror-mod-bror rivalisering.

Det er bare ikke det, vi får. For Chuck er nemlig syg. Han lider af elektromagnetisk hypersensitivitet, også blot kaldet el-allergi, der giver ham ekstrem hovedpine, svie og hedeture, når bare han er i nærheden af et batteri. Det har fået ham til permanent at barrikadere sig i sit eget hjem, hvor al form for elektronik er blevet fjernet. Derfor sørger Jimmy dagligt for at komme med alle de indkøbsvarer, Chuck har brug for. Og så er der også bare det med elektromagnetisk hypersensitivitet, at det ikke er en reel sygdom. Det er ren indbildning, og for Chuck er det et dække over den egentlige sygdom - hans sygelige foragt for sin lillebror.

Tredimensionelle karakterer
Undervejs introduceres vi til en stribe nye ansigter, mens vi også får et gensyn med flere birollekarakterer fra "Breaking Bad"-serien, der skal vise sig at spille en afgørende rolle i tilblivelsen af Saul Goodman. Blandt andet møder vi den gennemprofessionelle og altid pålidelige forbryderhåndlanger, Mike Ehrmantraut, som også her får en del skærmtid, og som har en på mange måder lige så interessant historie som Jimmy. Det er især i seriens evne til at flette disse mange menneskeskæbner sammen på troværdig vis, der gør den så gennemført. Det tilfører desuden også "Breaking Bad"-serien et ekstra lag, fordi dens mange karakterer bliver gjort endnu mere tredimensionelle.

Det er denne insisteren på tredimensionalitet i alle fortællinger, uden at det dermed bliver til formildende omstændigheder bag de alvorlige forbrydelser, der i mine øjne gør den til et mesterværk. For selvom der kan være langt fra Albuquerques kriminelle undergrund til Danmark, er der en universel historie om længsel efter kærlighed, anerkendelse og forståelse, som rækker langt udover New Mexicos grænser, og som er relevant for enhver.

Serien er kommet på dvd og blu-ray og kan ses på Netflix.

Bedømmelse: 5.7 af 6. 3 stemme(r).