Mens C. S. Lewis i Narnia-serien sætter et skel mellem den virkelige verden og fantasiverdenen, blandes de overnaturlige kræfter nu ind i vor virkelige verden i "Beautiful Creatures".

Varighed: 124 min.
Instruktør: Richard LaGravenese,
Medvirkende: Alice EnglertAlden EhrenreichEmmy RossumEmma Thompson,
 Valg,

Af: Bjørn Olav Hammerstad - 01.03.2013

"Beautiful Creatures" er først og fremmest en film om stærk kærlighed, opofrelse og livets store valg. For selvom ungdomsfilmen er fuld af magi og hekseri fra en gruppe udødelige, er grundhistorien dybt moralsk og en påmindelse om, at vi nogle gange må ofre noget, vi elsker, til fordel for noget, vi elsker endnu mere.

"Beautiful Creatures" er en filmatisering af en bogserie af samme navn, skrevet af Kami Garcia og Margareth Stohl. To bøger er oversat til dansk: Beautiful Creatures 1: Stormvind og Beautiful Creatures 2: Mørke, og en tredje er på vej: Beautiful Creatures 3: Kaos.

Historien begynder med teenageren Ethan (Alden Ehrenreich), som lever et kedeligt liv i den lille by Gatlin i South Carolina. Historien fortælles af Ethan, så man umiddelbart får sympati for ham. Ethan kan ikke identificere sig med resten af indbyggerne i den lille by, og han siger om de andre, at de er enten for dumme til at forlade byen eller for meget knyttet til byen til at forlade den. Hans mål er engang at flytte væk fra Gatlin og studere på college langt væk.

Byen Gatlin har en række hemmeligheder. Set udefra er det en by med 12 kirker og et bibliotek. En by, hvor de fleste går i kirke og følger menighedens kodeks. Byens konservative befolkning karikeres i så stor en grad, at det til dels skader troværdigheden som filmens kulisse. Men som sagt, kulissen er anderledes end det, som vises i begyndelsen. Menighedens mest konservative og åbenmundede kvinde, fru Lincoln (Emma Thompson) er nemlig ikke den, hun ser ud til at være.

Første dag i skolen efter ferien vækkes Ethan af, at en ny pige, Lena (Alice Englert), kommer ind i klassen. Han mærker, at hun er anderledes. Han har set hende i en række mærkelige drømme, han har haft de seneste måneder. Ethan bliver forelsket, og Lena bløder efterhånden op og lader Ethan komme ind i sit liv. Kærligheden udvikler dig, og et dybt venskab - bygget på stærke modsætninger - er snart en realitet. Modsætningerne er drivkraften i fortællingen. Ethan er et almindeligt dødeligt menneske, mens Lena er udødelig. En skæbne er lagt over hende. Når hun fylder 16 år, vil hun blive genstand for gode eller onde kræfter. Problemet er, at hun ikke selv kan vælge. Hun må acceptere skæbnen.

"Beautiful Creatures" befinder sig i en genreblanding mellem fantasy, romantik og drama. Der er ingen tvivl om, at filmen har alle elementerne i sig, men det er ikke en romantisk feel good-film. Kærligheden mellem Ethan og Lena beskrives af nogle anmeldere som meget lidt troværdig. Det ser ikke ud, som om de elsker hinanden, siger én. Jeg synes derimod, at kærligheden virker ægte, men befinder sig mere på det venskabelige plan. Jovist kysser de, men det er ikke erotisk begær, som driver dem mod hinanden, sådan som det ses mellem vampyren Edward Cullen og pigen Bella Swan i Twilight-serien. Det er snarere længselen efter venskab og længslen efter at redde og at blive reddet. Som historien udvikler sig, handler den mere og mere om forløsning. Lena har brug for at blive reddet fra forbandelsen, som kan ramme hende. Ethan har brug for at blive reddet fra døden, som kan ramme ham, hvis han elsker Lena.

Mens kirken i begyndelsen er åstedet for dumme, karikerede landsbyfolk, bliver den efterhånden stedet, hvor filmens budskab kommer til udtryk: "Jeg skal i dag tale om opofrelse," siger præsten, og fortætter: "Nogle gange må man opgive det, man elsker, for at finde det, man elsker endnu mere." Med dette budskab optrappes fortællingen til klimaks. Vil Ethan kunne elske Lena og overleve? Vil Lena kunne elske Ethan og samtidig blive fri af forbandelsen, som vil ramme hende, når hun fylder 16 år?

Tematikken og genren ligner "Twilight"-serien. To unge mennesker forenes i en kærlighedsrelation, som kan få alvorlige følger for dem begge. Den ene part bærer nemlig på overnaturlige kræfter, som ikke så let lader sig styre. Vil Lena kunne styre sine overnaturlige kræfter, ligesom Edward i "Twilight" kunne?

Vampyren Edward Cullen må i "Twilight" tage kontrol over sin tørst efter blod, og i særdeleshed kæresten Bellas blod. Parret vælger at afstå fra sex til efter, de er blevet gift. I "Beautiful Creatures" handler fortællingen om at afstå fra ondskab, og måske også forelskelse, ironisk nok med kærlighed som motiv.

Budskabet i "Beautiful Creatures" er altså kontroversielt med tanke på vort samfunds rådende ideer. Og i lighed med "Twilight" er det måske netop den konservative moral, som gør fortællingen eksotisk. "Twilight" blev aldrig anmeldernes favorit, men det har ikke hindret seriens popularitet. Anmeldelser af "Beautiful Creatures" tyder på, at denne film vil lande omtrent dér, hvor den første "Twilight" landede.

Jeg synes, skuespillerne bag Ethan og Lena gør det godt. Lena er i begyndelsen en person med skarp tunge. Hun skubber den ivrige Ethan fra sig, men bløder op. Det forsigtige smil, som dukker op i det lidt barnlige ansigt, da hun begynder at stole på Ethan charmerer. Lenas ansigt glemmer man ikke lige. Ethan gennemgår en mindre personlighedsændring, men bliver stærkere og mere målrettet gennem filmen. Scenerne, hvor han formaner Lena - som let kan kaste ham om kuld med sine kræfter - er stærke og gode. Kyssescenerne er derimod ikke særlig overbevisende undtagen mod slutningen. Jeg synes, at dialogen mellem dem i langt højere grad bekræfter den kærlighed, de deler.

Magi, troldom og overtro er blevet et gennemgående tema i den såkaldte crossover litteratur de senere år. Det, som begyndte med Harry Potter, er fortsat med Percy Jackson og lyntyven, "Twilight"-serien og nu "Beautiful Creatures". Mens C. S. Lewis i Narnia-serien sætter et skel mellem den virkelige verden og fantasiverdenen, blandes de overnaturlige kræfter nu ind i vor virkelige verden. Dette billede gør, at fortællingen er mindre velegnet som metafor eller antologi, men mere er en fortælling fra virkeligheden, en virkelighed, som det sekulær humanistiske menneske har vanskelig ved at tilegne sig. Og måske netop derfor vokser genren. I et rationelt, videnskabeligt og liberalt samfund, hvor det hinsidige kun fylder lidt i det politisk korrekte, kan både de konservative værdier og det overnaturlige aspekt finde sit rum og definitivt friste en ungdommelig tørst efter det åndelige.

Kilde: Damaris.no/kulturvinduet