Roman/manuskript: Andreas Heckmann,
Roman/manuskript: Arne Nolting,
Roman/manuskript: Jan Martin Scharf,
Medvirkende: Laurence RuppJeanne GoursaudDavid Schütter,

Af: Sprint Aagaard Korsholm - 16.11.2020

ROM MOD STAMMERNE

Romernes øverste repræsentant i området, guvernør Varus har strammet kravene til, hvor meget stammerne skal betale. Stammerne er rasende – men de er splittede og står over for en aldeles overmægtig modstander, så hvad skal de gøre? Det unge kærestepar Thusnelda (Jeanne Goursaud) og Folkwin (David Schütter) begynder en oprørsbevægelse. Ari (Laurence Rupp) er en højtstående officer under Varus. Han er et af resultaterne af den romerske strategi med at tage stammehøvdingenes sønner som gidsler for at sikre sig mod oprør. Høvdingesønnen Ari bliver ret usædvanligt adopteret af Varus og opfostret som en søn af ham. Ari er altså nu en af de øverste repræsentanter for den magt, der undertrykker hans egen familie, stamme og folk. Efterhånden, som spændingen vokser, må Ari, såvel som alle andre, gøre op med sig selv: støtter jeg en fredelig ordning, hvor Rom hersker og alle andre bøjer sig, eller gør jeg oprør?

De spredte stammer
Stammerne har nedarvede stridigheder, der gør dem mistroiske over for hinanden. Også en anden ting deler disse ”barbarer”, som romerne kalder dem: nogle er tilhængere af en fredsaftale, koste, hvad det koste vil (også det at forråde sine egne stammefæller), mens andre ønsker at smide romerne ud af landet. Også arrangerede ægteskaber, der trues af spontan kærlighed, er med til at gøre billedet meget broget. Midt i alt dette forsøger Thusnelda og Folkwin at samle stammerne til et oprør. Thusnelda springer bl.a. ud som spåkvinde med direkte kontakt til guderne, mens den rigtige troldkvinde ser tvivlende til. De to unge elskende begår det vanvittige at bryde ind i den romerske lejr og stjæle symbolet på Roms magt: den gyldne ørn. Denne symbolhandling er den lille flamme, der tænder et bål, hvor alle kan omkomme i ilden, der breder sig med stor hast og voldsomhed.

En serie på det jævne
Netflix lancerer selv denne serie som et modsvar til serien "Vikings". Og ja, der er da lighedspunkter: Man tager udgangspunkt i en historisk epoke og forholder sig derefter ret så frit til det historiske ved at tilføre spænding, dramatiske slag med storslåede scener, kærlighed, intriger og forræderi, mod og selvopofrelse, mystiske religioner og arrogante ledere. Forskellen er niveauet, man lander på. Hvis man er tilfreds med noget gennemsnitligt, er "Barbarerne" sådan set en god serie, som man ikke behøver gå søvnløs i seng efter at have set. Der er alle ovennævnte ingredienser, inklusive velformede kvindelige skuespillere og muskelmænd. Og et plot, der har visse overraskelser. Men det er bare alt sammen på det jævne. Der tales tysk, hvilket forekommer mig at være et lyspunkt, om end det tyske, vi kender i dag, naturligvis lød meget anderledes for 2.000 år siden. Men det giver alligevel en lille duft af autentisk miljø – og er da under alle omstændigheder en kærkommen afveksling fra engelsk. Men det hæver ikke serien over at flyve et sted mellem det jævne og det banale.

Kan ses på Netflix.

Bedømmelse: 4.2 af 6. 6 stemme(r).