Avengers: Endgame

Filmen er en utrolig smuk og rørende afslutning på ikke mindre en 10 år med 21 sammenhængende film. Trods dens længde på tre timer er filmen på intet tidspunkt kedelig, men bliver en værdig hyldest af en hel æra.

ActionAdventureScience fiction
Produktionsår: 2019
Varighed: 182 min.
Instruktør: Anthony RussoJoe Russo,
Medvirkende: Robert Downey Jr.Chris HemsworthMark RuffaloChris Evans,

Af: Christian Riis Jensen - 06.05.2019

HYLDEST TIL EN ÆRA

Efter Avengers: Infinity War, var der rigtig mange uopklarede ting og en masse at leve op til. "Avcenger: Endgame" præsterer at leve op til forventningerne og leverer en utroligt smuk, actionspækket og rørende afslutning på 10 år med 21 sammenhængende film. Alt indholdet i filmen er blevet holdt hemmeligt op til premieren, så det er begrænset, hvor meget jeg kan gå i dybden med filmen uden at afsløre handlingen, der helt klart er værd at opleve på egen hånd.

Tåreperser uden lige
Det er ikke mange filmserier, der har en rolleliste så spækket med ikoniske skuespillere og deres specielle karakterer. Nogle af disse karakterer, har vi fulgt helt fra begyndelsen. Vi har oplevet deres største nedture, deres største sejre, set dem modne og set dem udvikle sig. De fans, der har fulgt med fra begyndelsen, får i "Endgame" en enorm belønning for at have set med fra begyndelsen. Hvis man, som jeg, har nemt ved at græde til film, er det en god ide at tage lommetørklæder med.

Avengers med stort A
Superheltegruppens navn betyder oversat direkte Hævnerne, og det er heltenes primære opgave i "Endgame". Førhen har de ikke rigtig levet op til deres navn, for der har de skullet forberede sig på eventuelle angreb. Men denne gang er kampen forbi, og de har tabt. Det betyder, at der er langt mindre fokus på Thanos, end der var i "Infinity War". Der fyldte han størstedelen af filmens varighed, men denne gang er der forøget fokus på hvert enkelt medlem af Avengers og gruppen som helhed. For eksempel får Hawkeye (Jeremy Renner) en markant vigtigere rolle, end han før har haft. Det er svært at yde en karakter med bue og pil fuld retfærdighed, når han for eksempel er i selskab med en tordengud. Men i "Endgame" får han en aldeles afgørende rolle.

Langt fra kedelig
Nogle mennesker kan måske godt blive chokerede, når filmen annonceres til at være 3 timer lang, og det er en forståelig reaktion. Det er ikke alle, der kan holde til at se så lang en film, men "Endgame" bliver ikke på noget tidspunkt decideret kedelig. Filmen er opbygget sådan, at den første tredjedel fokuserer intenst på konsekvenserne ved Thanos' knips med fingrene i "Infinity War", hvor heltene nu befinder sig i deres liv, og hvordan de har håndteret den enorme tragedie, de har været igennem. Det er måske en unfair sammenligning, men hvis nu filmen Left Behind faktisk havde været god, ville de to film have været meget lig hinanden.

Bedømmelse: 5.8 af 6. 4 stemme(r).