Biografi/baseret på virkelig historieDramaTEMA Kristne filmAffirm films
Varighed: 108 min.
Instruktør: Steve Gomer,
Medvirkende: John CorbettCara BuonoMyles Moore,

Af: Peter E. Nissen - 24.03.2018

MED HÅB MOD HÅB

Filmen "All Saints" er baseret på en virkelig historie og skildrer fortællingen om Michael Spurlock, der lige efter sin ordination til præst bliver ansat to måneder i en kirke for at lukke den, da den tilsyneladende ikke længere kan hænge sammen på grund af for få medlemmer. Det viser sig, at kirken bliver opsøgt af en gruppe burmesiske flygtninge, som pludselig giver menigheden et nyt projekt og et sammenhold, og dermed bliver dens skæbne ændret.

Filmen viser en situation som mange, der har erfaring med kirkelige sammenhænge, kan nikke genkendende til. Hvad gør man med en menighed, som er døende, og hvor kynismen synes at dominere? Det er fristende at tænke i nedlæggelse, men denne historie opmuntrer til at tænke anderledes.

Præst og menighed udfordres
Det er tydeligt, at Gud arbejder med menigheden, og vi følger dette arbejde på flere planer. I centrum står Michael, som må kæmpe med sig selv og sin selvforståelse. Vi ser, hvordan han går gennem en udvikling, som er gavnlig både for ham selv og hans omgivelser. Hans situation får også indflydelse på familien, som gennem udfordringerne kommer tættere på hinanden. Der er også menighedens medlemmer, som bliver alvorligt udfordret af de nyankomne fra en anderledes kultur. Endelig får kirken ny kontakt med verden udenfor gennem sit nye projekt, og det er opmuntrende at se, hvordan de nye udfordringer skaber sammenhold og fællesskab. Endelig er der de burmesiske flygtninge, som får noget givet ved i deres sårbarhed at give sig selv til andre.

Filmens klare pointe er, hvordan et fælles hjælpeprojekt kan skabe nyt liv i en menighed. I slutningen af filmen er der en henvisning til organisationer, hvorigennem kirker kan komme i kontakt med flygtninge. I lyset af udviklingen - også i Danmark - kan man konkludere, at integration af kristne flygtninge som regel er en god måde at skabe liv i en lidt sat menighed på.

Vis den på næste menighedslejr
Filmen udfordrer vores typiske tanker omkring Gud og hans indgreb. Det viser sig, at Gud med projektet ville lære menigheden noget andet, end de umiddelbart troede. Det kan dog godt komme til at se ud som om, at det vigtigste for at skabe nyt liv i en menighed er at finde et projekt, som skaber mere fællesskab. Det åndelige aspekt får en mere tilbagetrukken rolle, og her kunne det have været rart med en bedre integration af de to aspekter.

Filmen er en typisk "trosbaseret film", og den er nuanceret på en god måde. Der er ingen triviel lykkelig slutning, og den viser realistisk, hvordan man kan komme videre på trods af udfordringer, som ser håbløse ud. Den viser, hvordan Guds underlige veje med os kan skabe personlig og fælles vækst i kirken. Den anbefales varmt som studiefilm til menighedsbrug. Vis den på din næste menighedslejr!

Bedømmelse: 4.8 af 6. 4 stemme(r).