Produktionsår: 2021
Varighed: 94 min.
Instruktør: Roman White,
Medvirkende: Bailee MadisonKevin QuinnDanske stemmer:Eva Paludan,

Af: Carsten Riis Jensen - 13.04.2021

MUSICAL MED KRISTNE POPHITS

Jeg håber, at filmen her bliver vist på nogle kristne efterskoler. Den passer perfekt til en aften eller weekend med vidnesbyrd. Og gerne krydret med voksnes fortællinger om de sange, der synges i filmen, især hvis de voksne er 30+ og er vokset op med dem. Filmen passer perfekt, ligesom sidste års kristne biografhit I Still Believe om musikeren Jeremy Camp, til teens og unge. Og så er det noget så usædvanligt som en kristen musical – og ovenikøbet udgivet på Netflix med danske undertekster.

Indrømmet, filmens handling er overfladisk og lidt tynd, men det opvejes af de mange gode sange, dansekoreografien og den gode stemning. Min kone og jeg sad med tårer i øjnene flere gange, først og fremmest jo fordi vi her fik serveret vores ungdoms kristne sange i en upbeat udgave tilsat historien om en ung fyr, som modvilligt kommer på kristen sommerlejr.

Vi får serveret 80'er- og 90'er-hits som Amy Grants Baby, Baby, Michael W. Smith's Place In This World, Steven Curtis Chapmans The Great Adventure, og Audio Adrenalines Big House.
Min sjæl, hvad vil du mer'?

Forelsket i en kristen pige
"A Week Away" er en kristen teen- og ungdomsmusical, der handler om Will Hawkins, som har lavet så meget ballade, at han er på vej i ungdomsfængsel. Han får dog en chance til, nemlig hvis han siger ja til at tage en uge på kristen sommerlejr. Han bliver gode venner med en af lejrledernes sønner, og naturligvis bliver han også forelsket i en sød, kristen pige. Jo, handlingen er overfladisk og lidt tynd, men det er nemt at tilgive, når der først og fremmest er tale om en musical. Sang og dans fylder godt i filmen, og især under fremførelsen af Rich Mullins Awesome God flød der tårer hos undertegnede og hustruen.

Jeg plejer at være ganske kritisk over for genren "kristne film", men det er som om der de seneste år er sket en markant udvikling her. TV-serien - bibelfilmen - The Chosen er naturligvis helt i top her, og nu er der altså også føjet en god kristen musical til listen. En musical som passer supergodt ind på fx kristne efterskoler, og for os voksne er det et skønt genhør med nogle af sangene fra ungdommen tilsat et par små filmroller til Steven Curtis Chapman og Amy Grant.

Hermed anbefalet!

Kan ses på Netflix med engelsk tale og danske undertekster (også på sangene) eller med dansk tale.

Bedømmelse: 4.5 af 6. 8 stemme(r).