Alle anmeldelser - Gyser

Varighed: 97 min.
Instruktør: John Krasinski,
Medvirkende: Emily BluntCillian MurphyMillicent Simmonds,
 Gys,

Af: Christian Thomsen - 19.07.2024

SHHHHH!

A Quiet Place fra 2018 fortalte historien om en lille familie, der forsøger at overleve i en verden, som er blevet overtaget af monstre. Mor, far og deres tre børn (snart fire da moren er gravid), har forskanset sig i et hus på landet og taget de forbehold, der er nødvendige for at holde monstrene på afstand. Hvis du har set filmen, kan du sikkert huske, at det ikke er alle familiemedlemmer, der stadig lever, når rulleteksterne kommer.

Efterfølgeren fra 2020 fortsætter historien, hvor den første sluttede. Filmen starter dog med et tilbageblik til dag ét, hvor verden for første gang så de hurtige og altødelæggende monstre, som hurtigt skulle lægge det meste af landet øde.

De monstre, vi møder i filmene, er meget lyd-følsomme. De kan ikke se, men kan høre enhver lille lyd på lang afstand. Det giver selvsagt mulighed for masser af suspense, da karaktererne i filmen selvfølgelig skal forsøge at være så lydløse som muligt i alt, hvad de gør. Familiens ældste datter er døvstum, og det giver både fordele og ulemper i opgøret mod uhyrerne.

Kampen for at overleve
Den lille familie forlader huset og bevæger sig nordpå. Det er selvfølgelig med livet som indsats, men de har et es i ærmet. I den første film fandt de ud af, at datterens høreapparat kan ramme en lyd-frekvens, der er så høj, at monstrene reagerer voldsomt på det og eksponerer sig selv på en måde, så det er muligt at sætte et dødbringende skud ind. De er derfor bevæbnet med både shotgun, mikrofon og højtaler, da de tager afsted. De støder på farens bror (Cillian Murphy), som i første omgang ikke har i sinde at lade dem blive hos ham. Datteren Regan har, efter at have opfanget et radiosignal, lagt en hemmelig plan om at drage afsted for at finde mennesker, som måske kan hjælpe. Evelyn (Emely Blunt) overtaler onkel Emmet til at drage efter hende og bringe hende sikkert tilbage.

Velkendte temaer
Som thriller og gyserfilm fungerer den glimrende. Der er både scener med jump-scares og lange, ubehagelige sekvenser, hvor man sidder på kanten af sædet. Den er ikke så original med sine gys, men detaljen med at monstrene reagerer på lyd, giver nogle gode muligheder, som filmen udnytter fint.

Som det ofte er tilfældet i gyserfilm, ligger der et budskab om, at ingen kan klare sig selv, men at det er i sammenholdet og samarbejdet med andre, at ting lykkes. Det er ret banalt, men det er heller ikke penslet ud i filmen, som det er set i andre tilfælde. Et andet og mere spændendende emne, som filmen behandler, ses i historien om den døvstumme Regan. Mange ville dømme hende ude fra starten af, da hun ikke har de samme muligheder for at orientere sig og være opmærksom på monstrene som alle andre. Men det er netop hendes handicap, som redder dagen til sidst. Dét, som andre troede, var en svaghed, viser sig at være en styrke, og dét er en besked, der kan bruges i mange forskellige situationer.

Alt i alt en vellykket film, som selvfølgelig helst skal ses i et mørkt rum på en stor skærm med gode højtalere.

Bedømmelse: 2.0 af 6. 3 stemme(r).