• TEMA kristne film Trosbaserede film - fx LITTLE BOY

  • HERRENS VEJE DR1 | Søndag kl. 20.00 - Foto: Tine Harden

  • DEAR JOHN DR3 | 23-11-17 | kl. 14.55 - hører til mest romantiske film

  • TEMA Bibelfilm fx RISEN

  • NY på bibliotekets filmstriben.dk PELÉ - EN LEGENDES FØDSEL

  • TEMA familiefilm Tilladt for alle og fra 7 år - fx GRUSOMME MIG 3

Nyheder

03.01.2014

Fascinerende filmfortællinger

Af Lars Dahle
Vi møder i Hobbitten en fantasiverden, som er skabt med en sjælden konsistens og detaljerigdom. Ikke mindst rettes fokus mod den dramatiske spænding mellem det virkelig gode og det virkelig onde.

Biografgængere i alle aldre lader sig fascinere af fantasifulde film fra mystiske verdener. Når de er bedst, er sådanne film fabelagtige i dobbelt forstand. De bedste af de mytiske film kan ofte indfange virkelighedens verden bedre end realistiske genrer. Her står de mytiske filmuniverser, som er skabt med baggrund i J. R. R. Tolkiens og C. S. Lewis' forfatterskab i en særstilling.

Tolkiens storværk
I december 2013 var der premiere på anden del af filmtrilogien baseret på den katolske forfatter Tolkiens mytiske børnebog Hobbitten. Børnebogen var forløber til Ringenes Herre, den efterhånden verdenskendte fantasy-trilogi for voksne, som blev en af 1900-tallets bestsellere. Hobbitten: Dragen Smaugs ødemark er også med instruktøren Peter Jackson og et stjernehold af skuespillere. Spørgsmålet melder sig hurtigt: Hvad er det med filmen, fortællingen og forfatteren, som virker så fascinerende på så mange?

Schaeffers kriterier
For at kunne svare på dette spørgsmål, skal vi anvende de fire kriterier for vurdering af kultur og kunst, som den kristne tænker og kulturkritiker Francis Schaeffer formulerede i Art and the Bible (1973). Schaeffer - måske mest kendt som stifter af studiecentret L'Abri Fellowship - var både en konservativ teolog og en indsigtsfuld kunstkender. Dette informative og afbalancerede hæfte har fortsat aktualitet i mødet med dagens samtidskultur. For min egen del blev hæftet tidligt afgørende for mit forhold til - og forståelse af - forskellige kulturelle indtryk.

Schaeffer fremholder, at fire grundlæggende kriterier bør være til stede, når et kulturelt udtryk skal vurderes æstetisk, etisk og livssynsmæssigt.
1) Hvor godt bruges de æstetiske virkemidler?
2) Er det kulturelle udtryk gyldigt som et ærligt udtryk for kunstneren og hans/hendes livssyn?
3) Hvilket slags livssyn formidles - i rammen af kunstnerens eller kulturudøverens totale produktion?
4) Hvor godt integreres budskab og kulturel form?

Æstetiske virkemidler
I mødet med Hobbitten som bog og film, vil vi først det på, hvor godt de æstetiske virkemidler bruges. Første udgave af børnebogen blev udgivet allerede i 1937 med et fascinerende mytisk univers og en fængende fortælling. Imidlertid var hverken myten eller linjen i fortællingen fuldt udviklet på dette tidspunkt. Tolkien arbejdede til stadighed med at udvikle både univers og fortælling i de efterfølgende udgaver af Hobbitten, men endnu mere i Ringenes Herre og de mange andre bøger om Midgård. Som vi så i første film, synes Peter Jackson i denne filmtrilogi at vise stor respekt for Tolkien som forfatter. Samtidig møder vi her en fremragende filmisk genskabelse og tolkning af Tolkiens mytiske univers gennem storstilet brug af animation og 3D.

Ærligt udtryk
Er Hobbitten som bog og filmtrilogi et ærligt udtryk for Tolkiens kristne livssyn? Møder vi her virkelig litteratur og filmkunst, eller møder vi kun propaganda eller kommercielle hensigter? Det er værd at bemærke, at Hobbitten voksede naturligt frem som litterær fortælling. Tolkien fortalte, at alt begyndte med et tomt ark under eksamensrettelse. I en pause havde han pludselig skrevet sætningen "In a hole in the ground there lived at hobbit." Denne sætning voksede sig så til en fortælling, delvist baseret på historier, han allerede havde fortalt sine børn. Når det gælder filmtrilogien, er den selvfølgelig produceret for at blive en salgssucces. Samtidig er der grund til at antage, at Jackson og hans filmteam ser positivt på, at Tolkiens univers og livssyn bliver sat på dagsordenen verden over.

Kristent livssyn
Hvilket livssyn formidles i rammen af Tolkiens totale skønlitterære forfatterskab? Vi møder her en fantasiverden, som er skabt med en sjælden konsistens og detaljerigdom. Ikke mindst rettes fokus mod den dramatiske spænding mellem det virkelig gode og det virkelig onde. Det er let at give efter for det onde. Der må kamp og offer til for at vinde i mødet med det onde, og håbet om det godes sejr er der - forankret i løfterne - selv når det ser mørkest ud. Flere fortolkere har også peget på, at vi i Ringenes Herre finder antydninger af mulige Kristus-skikkelser, såsom profeten Gandalf, kongen Aragorn og den lidende tjener Frodo.

Spejler Guds verden
Hvor godt integreres så budskab og form i Hobbitten? Tolkien hævdede selv, at hans mytefortælling på en ægte, reel og total måde spejler Guds virkelige verden. Forudsat tilstrækkelig indlevelse i og kundskab om Tolkiens forfatterskab, må vi give læsere og seere ret: Tolkiens kristne livssyn præger på en naturlig og dyb måde både det mytiske univers og den konkrete fortælling.

Venskabet mellem Tolkien og Lewis spillede en central rolle i begges liv, noget som er naturligt at nævne i forbindelse med, at det i november 2013 var 50 år siden, Lewis døde. Mens Tolkien bidrog aktivt på Lewis' vej til personlig kristen tro, var opmuntringerne fra Lewis afgørende for, at Tolkien faktisk publicerede sit mytiske storværk. Der er grund til stor taknemlighed for begge dele.

© kulturvinduet.no




Annoncer
 

filmogtro.dk bruger cookies. Se mere information Acceptér cookies