GRADVIS DEROUTE
"Hvordan bliver en mand til en ko?," spørger en elev. "Gradvist," svarer læreren. Replikken falder, mens der undervises om den iranske bog Koen, som filmatiseredes i 1969, og som traditionelt regnes for startskuddet til Den Iranske Nybølge inden for filmkunst. Med replikken antyder instruktøren af "Sælgeren", Asghar Farhadi, skæbnen for sin hovedkarakter, Emad, der ligesom den tragiske bonde i Koen ender i en mental og moralsk deroute.
Farhadi vandt i 2012 Irans første Oscar nogensinde med Nader og Simin - en separation, og da han igen i år vandt en Oscar, kunne onde tunger måske fristes til at degradere sejren til en sympatipris pga Trumps indrejseforbud for muslimer. "Sælgeren" er ikke desto mindre et meget vellykket psykologisk og moralsk drama fyldt med suspense og implicitte politiske stik til det iranske styre, og i mine øjne er filmen en værdig vinder.
Revner i den hjemlige idyl
Med en imponerende lang kameraindstilling ser man folk blive evakueret fra deres hjem i en bygning, der symbolsk slår revner og er ved at styrte sammen. Ægteparret Emad og Rana er nu hjemløse, men får af en kollega anvist en tom lejlighed. Emad er lærer i litteratur i dagtimerne, og om aftenen dyrker parret deres passion på teatret, hvor de spiller en opsætning af Arthur Millers Death of a Salesman. En aften i den nye lejlighed ringer det på døralarmen, og Rana låser op i troen på, at det er Emad, og så går hun i bad. Da Emad kommer hjem, er der sket et seksuelt overgreb på hans kone. Emad opdager efterfølgende, at den tidligere lejer var ludder, og at voldtægtsforbryderen formentlig har været en tidligere kunde. Hævntørstigt og æreskrænket går Emad i gang med at lede efter gerningsmanden.
Hitchcock har ikke levet forgæves
Filmen kan virke lidt langsom i optrækket, men til gengæld brillerer den i personskildringerne og i et nuanceret blik på karakterernes relationer og reaktioner. Den iranske censur sætter grænser for filmen, så at f.eks. voldtægtsscenen ikke foregår på skærmen, og at den tidligere lejers promiskuøse livsstil kun antydes. Begrænsningerne bruger Farhadi til gengæld til sin fordel til at skabe intensitet med effektfulde antydninger. I stedet for at dvæle ved ubehagelige handlinger fokuserer han på efterspillet og de impliceredes reaktioner. Den sidste del af filmen bliver åndeløst spændende, da det hele kulminerer med, at Emad konfronterer voldtægtsforbryderen. På fantastisk vis afsløres ikke bare gerningsmanden, men også Emad, så man bliver i tvivl om, hvem man skal lægge sin sympati hos. Scenerne er fulde af hitchcocksk suspense og uforudsigelighed med dramatik i det usagte og de moralske gråzoner.
Iran afspejlet i hjemmet
Filmen må også ses som en politisk kommentar, hvor det lille drama i hjemmet afspejler tilstanden i det omkringliggende samfund. Der er et opgør med patriarkatets misforståede æreskrænkelse efter overgreb på kvinden. Og Ranas selvbebrejdelse, fordi hun jo selv inviterede til overgreb ved at lukke op for voldtægtsforbryderen, klinger af imamernes ord om, at kvinder, der ikke dækker sig til, selv er ude om at blive seksuelt forulempede. Der er implicitte stik til den iranske censur, og med de mange scener inden for hjemmets fire vægge gives en klaustrofobisk fornemmelse af, at hjemmet er et bur.
Hævn hævner sig på hævneren
Farhadi er ikke interesseret i stereotype karakterer. Hos ham er skurken ikke gennemført ond, men en relaterbar variation af os selv. Filmen fremtvinger spørgsmålet om, hvad der er værst for kvinden – det seksuelle overgreb eller mandens efterfølgende selvhævdende hævntogt. Kan hendes traume godtgøres gennem billig hævn? Dramaet viser, hvordan hævn hævner sig på hævneren. Filmen begynder med en scene på teatret, men til sidst opdager man, at hjemmet er den sande scene, hvor kammerspillet udspiller sig. Sådan som Emad deler et skæbnefællesskab med hovedkarakteren i Koen, afsløres det også filmen igennem, at han har mere til fælles med den tragiske vildledte hovedkarakter, som han spiller på teatret om aftenen, end han selv var klar over.
På nært holdNahschussBiografi/baseret på virkelig historie, Drama, Filmstriben.dkAf: Anette og Jørgen Hedager Nielsen 02.11.2022Østberlineren Franz Walter blev i 1981 ansat i Sta[mere] |
Holy SpiderBiografi/baseret på virkelig historie, Drama, Krimi, Thriller, Filmstriben.dkAf: Henrik Højlund 18.10.202216 prostituerede bliver myrdet i den hellige irans[mere] |
Parallelle mødreParallel MothersDrama, Filmstriben.dkAf: Ketty Dahl 13.10.2022To kvinder mødes på fødegangen og knytter stærke b[mere] |
Triangle of SadnessDrama, Komedie, Filmstriben.dkAf: Henrik Højlund 29.09.2022Ruben Östlunds film er en grotesk, fremragende og [mere] |
The Card CounterDrama, Thriller, Filmstriben.dkAf: Henrik Højlund 13.09.2022Gambleren William er plaget af skyld fra sin mørke[mere] |
UdvandrerneDrama, Filmstriben.dkAf: Henrik Højlund 16.08.2022Instruktøren Erik Poppe har begået endnu en fantas[mere] |
Farvel hr. HaffmannAdieu Monsieur HaffmannDrama, Filmstriben.dkAf: Anette og Jørgen Hedager Nielsen 12.08.2022I Paris 1941 vil den jødiske juveler Haffmann flyg[mere] |
The MauritanianBiografi/baseret på virkelig historie, Drama, Thriller, Filmstriben.dkAf: Anette og Jørgen Hedager Nielsen 08.07.2022Muslimen Mohamedou Ould Slahi fra Mauritanien sad [mere] |
Verdens værste menneskeVerdens verste menneskeDrama, Komedie, Romance, Filmstriben.dkAf: Niels Christian Askholm 20.06.2022Oslo er scenen for fortællingen om den ubeslutsomm[mere] |
Skolen ved verdens endeLunana: A Yak in the ClassroomDrama, Filmstriben.dkAf: Henrik Højlund 28.05.2022Velværet og meningsfylden stiger fra dag til dag f[mere] |
IntetDrama, Thriller, TEMA Danske film, Filmstriben.dkAf: Sprint Aagaard Korsholm 25.05.2022En 8. klasse udfordres voldsomt, da én i klassen e[mere] |
Du som er i himlenDrama, Filmstriben.dk, TEMA Danske filmAf: Peter E. Nissen 16.05.2022Filmatisering af Marie Bregendahls bog ”En dødsnat[mere] |
Den gyldne jordDie Adern der WeltDrama, Filmstriben.dkAf: Henrik Højlund 12.05.2022En mongolsk nomadefamilie presses af minedriften, [mere] |
De forbandede år 2Biografi/baseret på virkelig historie, Drama, Filmstriben.dk, TEMA Anden verdenskrig, TEMA Danske filmAf: Christian Thomsen 21.04.2022De forbandede år fra 2020 var første del af en sto[mere] |
XDrama, Gyser, Filmstriben.dkAf: Peter Palmqvist Skjøtt Poulsen 05.04.2022Ti Wests ønskede med sin nyeste gysefilm at lave e[mere] |