Alle anmeldelser - Komedie

KomedieRomanceFamiliefilmTEMA Familiefilm A/7 år
Varighed: 102 min.
Instruktør: Frank Coraci,
Medvirkende: Kevin JamesRosario DawsonLeslie Bibb,

Af: Sprint Aagaard Korsholm - 30.09.2011

Kæreste-problemer
Griffin (Kevin James) er dyrepasser i en zoo. Han elsker sit job – og dyrene elsker ham. Han elsker også Stephanie (Leslie Bibb). Men da han friede til hende, afviste hun ham: en dyrepasser passede ikke ind i hendes liv og fremtidsplaner.

Da hun nogle år senere vender tilbage til Griffins liv og hans følelser for hende blusser op igen, overvejer han at forlade zoo og gå ind i sin brors bilsælgerfirma, så han kan få et liv, der vil tiltale Stephanie.

Dyrene i zoo må se i øjnene, at de risikerer at miste deres elskede dyrepasser. Derfor bryder de deres strengeste regel: aldrig at røbe for menneskene, at de kan tale! Da Griffin er kommet sig over chokket, begynder han at spørge dem til råds. Mange af filmens sjoveste scener er, når dyrene viser deres scoretricks til Griffin – fx at tisse territoriet af (ulven), vise muskler og mave (gorilla) eller bruge jagt-teknik (hanløve). Griffin prøver dem alle – med mange sjove, men ikke så succesfulde resultater til følge.

Griffin har en stab af dyrepassere under sig – bl.a. den meget besynderlige Venom (Ken Jeong), den tvivlsomme Shane (Donnie Wahlberg) og ørnespecialisten Kate (Rosario Dawson). Denne stab prøver også at hjælpe ham i hans kæresteproblemer. Undervejs i filmen ser det hele ud til at gå galt, men det ender lykkeligt, om end på en anden måde, end Griffin havde drømt om.

Lune detaljer
Som ved så mange andre film, bruges de talende dyr til at vise nogle sider af det menneskelige sind. Vi møder den bitre ensomme gorilla, der har et sår i sindet pga. noget i fortiden. Vi møder den forvirrede elefant, der hele tiden snakker om vægt og trøstespisning og slankekur. Vi møder et løvepar, hvor deres kønsrollefordeling vises i nogle herlige replikker, der nok kan få mange forældre til både at grine og tænke.

Der er nogle crazy stunts undervejs, men filmen falder ikke sammen i lagkage-i-hovedet-komik eller groteske dumheder eller halv-sjofelheder, ligesom mange andre underholdende film desværre gør.

Dygtige dyr
Det er ret utroligt, hvor livagtigt man efterhånden kan animere dyr – det er rigtig godt gået. Og så er det en fryd, når man hører Sylvester Stallone lægge stemme til hanløven Joe, Cher til hans kloge løvinde Janet og Nick Nolte til gorillaen Bernie. I det hele taget er der valgt nogle gode stemmer til dyrene, der bestemt har hver deres temperament og livshistorie.

Familiefilm
Det er den type film, hvor man kan være med, så snart man kan læse undertekster. Og mens børnene måske mest morer sig over de komiske scener og de sjove dyr, kan teenagerne og forældrene også nyde de lune detaljer, der siger noget om menneskelivet – både om at score sit livs kæreste og om at få en person ud af ensomheden ved at skabe tillid. Filmens moraler er efter min mening også gode for familielivet:
- "Vælg relationer og hjertesag frem for penge og prestige!"
- "Hjælp dine venner!"
- "Når man danner par, er det for hele livet – ligesom ørnene!"