Instruktør: Barney CokelissDrew CassonMeenu Gaur,
Roman/manuskript: Peter Bowker,
Medvirkende: Lesley ManvilleJonah Hauer-KingZofia WichlaczJulia Brown,
 Valg,

Af: Anette og Jørgen Hedager Nielsen - 02.12.2023

KRIGEN BREDER SIG

Sæson 1 af World on Fire sluttede med en cliffhanger i Polen, hvor den engelske soldat Harry og hans polske hustru Kasia, der er med i modstandsbevægelsen, blev angrebet af en gruppe nazistiske soldater. Sæson 2 åbner med, at Harry og Kasia ankommer til Harrys hjem nær Manchester, hvor Kasias 12-årige bror, Jan, allerede har boet et stykke tid. Vi får tid til at genopfriske kendskabet til flere af de centrale karakterer fra sæson 1, inden handlingen for alvor tager fart. Det er fint, for der er mange personer at holde styr på. Nogle af hovedpersonerne er ganske vist ikke med mere, mens nye dukker op. Som i sæson 1, fortsætter vi her med at møde krigen, som den blev oplevet af almindelige mennesker. Anmeldelsen af sæson 1 har en gennemgang af hovedpersonerne.

Mange kendte karakterer fortsætter
Det komplicerede spil fortsætter mellem soldaten Harry (Jonah Hauer-King), hans mor Robina (Lesley Manville), hans polske hustru Kasia (Zofia Wichlacz) og hans engelske ekskæreste Lois (Julia Brown), som føder hans datter Vera. Harry bliver sendt til ørkenkrigen i det nordlige Afrika. Kasia fortæller Harry, at hun nu er mere soldat, end hun er hustru. Hun kan ikke blive ved med at sidde med hænderne i skødet, og hyres af en engelsk agent. Han er indlogeret hos Robina, Harrys snobbede overklassemor. Robina fortsætter med at være en kilde til humoristiske scener. Ikke fordi hun selv fortæller vittigheder, nærmest tværtimod.

Krigens fokus flyttes
Efter Tysklands indtagelse af Frankrig er turen kommet til England. Med en storstilet kampagne satser Hitler på hurtigt at få luftherredømmet. Bomberne falder også over Manchester, så Lois kommer i farlige situationer som ambulancefører. De lokale kampfly må gang på gang angribe tyske jagere og bombefly. Piloten David er en af de nye karakterer. Han bliver bebrejdet, at han tager alt for let på, at hans kammerater bliver dræbt. "Når man som jøde har halvdelen af verdens befolkning imod sig, har man lært at møde de svære ting med en vittighed. Jeg sørger over mine venner, men jeg viser mine følelser gennem et smil." Der er mange af den type kloge replikker, som har en dybde, der giver noget at tænke over.

En stor del af sæson 2 foregår i ørkenen i Egypten. For at få herredømmet over Middelhavet og adgangen gennem Suezkanalen til oliekilderne, gik Italien, som var Tysklands allierede, ind i Nordafrika. Engelske tropper gik i krig mod dem sammen med indiske soldater. Det giver anledning til at sætte spørgsmålstegn ved udtalelsen: "Vi er i dette sammen." For hvor meget er de indiske og de engelske soldater egentlig sammen om det? Det er noget helt specielt at føre krig i ørkenen. "Egentlig er ørkenen en værre fjende end italienerne," siger en af soldaterne.

Lidt fra Tyskland
Det handlingsspor, som foregår i Paris med sygeplejersken Henriette, fortsætter. I et handlingsspor, som ikke bliver knyttet til de andre spor i sæson 2, møder vi de to tyske teenagepiger Marga og Gertha. Marga er stolt over, at hun er udvalgt til det nazistiske Lebensborn-program. Gretha er forfærdet. Programmet går ud på, at fejlfrie ariske piger stiller sig til rådighed for, at lige så fejlfrie ariske soldater besvangrer dem. Deres afkom skal danne grundstammen i en super-arisk menneskerace. Marga kommer i tvivl, da hun bliver gravid.

David bliver skudt ned over Frankrig og kommer i forbindelse med Henriette, som er omtalt i anmeldelsen af sæson 1. Hun er er på flugt, men siger, at hun ikke kan lade være med at hjælpe. Harrys ekskæreste Lois får en ret central placering gennem hele sæsonen. Hun er sikker på, at hun vil være en dårlig mor for Vera. Efter jobbet som ambulancefører i Manchester, er hun lotte i ørkenkrigen, inden hun vender hjem for at være mor for Vera. Hun er et godt eksempel på de karakterer i serien, som kæmper med at finde deres plads i livet.

De mange kvaliteter i sæson 1 fortsætter i sæson 2. Og ligesom sæson 1, slutter sæson 2 også på en måde, der tydeligt signalerer, at der kommer en sæson mere.

Serien kan ses på DRTV indtil 1. april 2025.

Bedømmelse: 3.8 af 6. 9 stemme(r).