AdventureKomedieFamiliefilmTEMA Familiefilm A/7 år
Varighed: 116 min.
Instruktør: Paul King,
Medvirkende: Timothée ChalametOlivia ColmanDanske stemmer:Kristoffer W. Eriknauer,

Af: Christian Riis Jensen - 23.12.2023

HJERTEVARMT EVENTYR OM DRØMME OG CHOKOLADE

Lang tid før hændelserne i "Charlie og Chokoladefabrikken", rejser en håbefuld Willy Wonka (Timothée Chalamet) med en kuffert fuld af overraskelser til en by kendt for sin chokolade. Her drømmer han om at åbne sin helt egen chokoladebutik, hvor han kan sælge sin særlige og næsten magiske chokolade. Det går desværre ikke helt som håbet, da han møder modstand fra tre konkurrerende chokoladebutikker, der tilsammen som 'chokolade-kartellet' styrer industrien med hård hånd. Desuden bliver Willy bondefanget af en ondsindet kromutter, så han bliver nødt til at arbejde en urimelig høj gæld af i deres vaskeri, hvor han heldigvis møder en gruppe venlige og hjælpsomme sjæle.

Historien i ”Wonka” er eventyrlig, hjertevarm og i høj grad børnevenlig. Filmen udfylder på en måde et tomrum, som Disney - der i nyere tid fokuserer markant mere på animationsfilm og live action remakes, - har efterladt. En stemningsfuld og underholdende historie, der handler om at turde drømme og at se muligheder, der hvor det ikke er til at få øje på dem for modgang.

Den kan snildt klassificeres som en musical, for delelementer af historien bliver løbende fortalt på den facon. Plottet er dog ret gennemskueligt og egentlig ikke særligt nuanceret, så den får ikke ligefrem tandhjulene til at knirke. Hvad den har at tilbyde af underholdning fungerer til gengæld så godt, at den i min bog er kandidat til en af årets bedste feel good-film for børn og familier.

Filmen kan desuden ses med dansk tale, så det er en oplagt film at tage sine børn med ind og se i juleferien.

Næppe en ny klassiker
Lidt på samme maner, som da "Charlie og Chokoladefabrikken" blev genskabt i 2005, har man taget det største unge stjerneskud i Hollywood og givet ham en umanerlig svær opgave. Med Gene Wilders optræden som Willy Wonka i kultklassikeren fra 1971 som målestok, havde den dengang (2005) 41-årige Johnny Depp et par rigtig store sko at udfylde. Depp modtog ligesom Wilder både stor ros og grov kritik for sin præstation, men fik tilføjet nuancer til en allerede højt elsket karakter, der også blev en fanfavorit i det nye årtusind. Timothée Chalamet er uden tvivl et af de allerstørste navne i Hollywood lige nu, og derfor er han med god grund blevet udvalgt til at skulle bære teten videre.

Desværre er Timothée Chalamet som Willy Wonka ikke ligefrem mindeværdig. Det virker mest af alt som om, at det, der skal få Wonka til at stikke ud som karakter, er, at han ikke er lige så modløs, snerpet eller kedelig, som andre karakterer har tendens til at være. Det hjælper endnu mindre, at Wonka nu trods alt er hovedkarakteren i filmen. I kontrast, så formåede Wilder at fremstille Wonka som en psykopat, og Depp gjorde Wonka til en særling. Det er svært at gætte sig til, om det er på grund af manuskriptet eller manglende rådekraft over sin rolle, at Chalamet som Wonka ikke engang er i top 3 af filmens skuespilpræstationer.