Alle anmeldelser - Dokumentar

Voldsomt religionskritisk dokumentarfilm, hvor religiøse mennesker interviewes og gøres til grin.

DokumentarKomedie
Varighed: 97 min.
Instruktør: Larry Charles,
Medvirkende: Bill MaherFred PhelpsTed HaggardDean Hamer,

Af: Jacob Engholm Bøytler Rahbek - 06.11.2009

Den amerikanske stand-up komiker Bill Maher har gennem mange år optrådt med jokes om religion. Hans erklærede modstand mod alle former for religion har nu udmøntet sig i en dokumentarfilm, hvor han rejser rundt i verden, og udstiller alle former for religiøse mennesker. I udgangspunktet stiller Bill Maher blot kritiske spørgsmål til menneskers religiøsitet, men undlader dog sjældent efterfølgende at gøre grin med deres svar.

Hovedparten af filmen foregår i USA, hvor der er (tragi)komiske kirker og religiøse mennesker nok at interviewe og udstille. Og her holder Bill Maher sig bestemt ikke tilbage. Udstyret med nogle grundlæggende påstande og spørgsmål til hver af de tre store religioner, kristendommen, jødedommen og islam, begiver han sig ud for at interviewe religiøse mennesker.

Han gør bl.a. stop i en kristen truckerkirke, hvor hans provokerende spørgsmål hurtigt medfører, at en af de besøgende forlader kirken, da han ikke ønsker at medvirke til, at hans tro udsættes for kritik. Denne stikken-halen-mellem-benene-taktik, som vi i filmen møder hos flere af de interviewede, er bestemt ikke befordrende for et positivt syn på religiøse mennesker. Omvendt forsøger nogle at give fornuftige svar, men ofte må man som dansk luthersk kristen tage sig til hovedet over de meget - forstået på den dårlige måde - amerikanske svar (eller mangel på samme) på Bill Mahers spørgsmål.

Flere gange i løbet af filmen tager jeg mig selv i at svare Maher på de relativt simple spørgsmål til kristendommen, der stilles, men det evner disse præster, senatorer og almindelige amerikanske kirkegængere desværre ikke særlig godt. Det er tydeligt, at de amerikanske religiøse, vi møder, er taknemmelige ofre for Bill Mahers grovkornede satire. F.eks. da han interviewer den selvudnævnte efterkommer af Jesus, som overhovedet ikke forstår Mahers helt tydelige sarkasme.

Maher bevæger sig på sin rejse flere gange uden for USA, og her lykkedes det ham f.eks. i Vatikanet at opdrive en katolsk præst, der ikke har særlig stor sympati for hverken den katolske kirke eller den almindelige katolik. Hans svar er så absurde, at man kraftigt må betvivle hans status som katolik. Flere af de interviewede begiver sig ud i rigtig dårlige bortforklaringer, når de møder Mahers fakta, og så er det naturligvis meget let for ham at gøre grin med dem.

Aktuelle politiske problemstillinger inddrages flere gange, bl.a. Israel-Palæstina konflikten, de danske Mohammed-tegninger og et interview med den hollandske islamkritiker Geert Wilders. Dette er umiddelbart med til at give filmen et strejf af relevans, men da det udelukkende inddrages med det formål at udstille religion som noget negativt, forspildes chancen for at levere et seriøst indspark i den debat.

I udgangspunktet er det sundt, når man udsættes for kritiske spørgsmål til sin tro. Det gør, at man bliver tvunget til at reflektere over det, man bygger sin tro på, og sådanne refleksioner følger naturligt med denne film. Bill Maher går dog ret voldsomt til værks i sin kritik, og sagligheden er ikke ligefrem højt prioriteret. Desuden må man undre sig over, hvordan det er lykkedes ham at opstøve så mange dårlige repræsentanter for religionerne. De mennesker, han interviewer, ligger oftest milevidt fra de religiøse mennesker, jeg har mødt gennem livet.

Det er ikke en film, man bliver voldsomt klogere af at se, da de fleste pointer og spørgsmål er relativt velkendte kritikpunkter af de tre store religioner. Flere af de fremførte udsagn er direkte forkerte, bl.a. da Maher møder, hvad han kalder "den eneste videnskabsmand, der ikke tror på evolutionsteorien", eller da Jesus som historisk person benægtes.

Mahers baggrund for at lave denne film er helt tydelig, nemlig at han er træt af den rolle, religioner spiller og har spillet på bl.a. politik. Denne film er hans bidrag til at mindske religions indflydelse i samfundet.

Bedømmelse: 4.0 af 6. 2 stemme(r).