• THE HOLDOVERS på blu-ray

• FATHER STU sidste dag på Netflix: 26/5, første dag på Viaplay: 27/5

• RESPECT - om Aretha Franklin DR2 | 24-05-24 | kl. 19.40

• KINGDOM OF THE PLANET OF THE APES i biografen

Valley og Tears (serie)

Sh'at Neila

Den 6. oktober 2023 blev Israel udsat for et overraskelsesangreb. Det skete på 50-års dagen for dét angreb, som startede Yom Kippur-krigen. HBO-serie skildrer de første fem dage af krigen, som varede tre uger.

DramaTEMA Israel, Vestbredden, GazaTEMA Serier
Produktionsår: 2020
Varighed: 412 min.
Instruktør: Kate JopsonYaron Zilberman,
Medvirkende: Avraham Aviv AlushLior AshkenaziShahar Tavoch,

Af: Christian Thomsen - 01.05.2024

DEN EVIGE KONFLIKT

Hamas' terrorangreb på Israel og dennes efterfølgende respons har igen fået konflikten i Mellemøsten på alles læber. En konflikt der har syntes at have stået på i evigheder, og som ikke har udsigt til en fredelig løsning.

"Valley of Tears" er et krigsdrama, som fortæller om de første dage af Yom Kippur-krigen i 1973 set fra israelernes synsvinkel. Israel blev dengang taget på sengen på landets helligdag: Yom Kippur -den store forsoningsdag. Efter seksdageskrigen i 1967, hvor det omvendt var Israel, der havde overrasket nabolandene med et angreb, mens de selv mobiliserede og klargjorde en invasion, var Israels militær klar på et modsvar. Det kom dog til en vis grad bag på dem, at det skete på Yom Kippur-dagen, hvor mange militære forposter ikke var så stærkt bemandet, og det meste af landet holdt fri.

Serien handler om forskellige soldaters skæbne de første dage i krigen. Der er flere handlingstråde i gang: Vi følger en lille flok soldater på en militær-forpost, en kampvognsdeling ved frontlinjen, og situationen på basen, hvor de forsøger at kordinere tropperne i det kaos, der udspiller sig i landet. Langsomt, men sikkert og overskueligt samles de forskellige tråde i løbet af seriens 10 episoder. De skæbner, vi møder, har eller får relationer til hinanden, og det er dét, der er hjertet i serien. Vi følger brødre, kærestepar, venner, og far og søn, som på hver sin måde agerer og reagerer i krigens rædsler.

Mennesker i fokus
Serien formår at forblive forholdsvis upolitisk i det, der ellers kan være et politisk kaos. Der fokuseres nemlig først og fremmest på forholdet mellem karaktererne og deres situation ved fronten i de første kaotiske dage af krigen. Man fornemmer et stærkt bånd mellem soldaterne og en følelse af sammenhold trods interne politiske uenigheder. De jøder, der var vendt tilbage til Israel efter 1948, kom fra mange forskellige steder i verden, og det var ikke uproblematisk, da nogen følte en forskelsbehandling fra regeringens side i forhold til de forskellige jødiske grupperinger. Serien har et indenrigspolitisk aspekt med, da vi hører om oprørsgruppen Black Panthers (gruppen var inspireret af den afroamerikanske oprørsgruppe af samme navn) og ser, hvordan de internt slås med dilemmaet om oprør mod regeringen og sammenholdet mod fjenderne udefra.

Medrivende og barsk
"Valley of Tears" er delvist israelsk-produceret, og historien er også fortalt fra Israels synsvinkel. I de første afsnit forbliver fjenden ansigtsløs, men i episode fire møder en af hovedkaraktererne, en syrisk soldat, som han udveksler ord og tanker med. Fjenden får dermed et ansigt, et navn og en sjæl. Mod slutningen af serien får en syrisk officer også lov at fortælle om hele situationen i Israel fra hans perspektiv. Det sætter tanker i gang og nuancerer det sort-hvide billede, historien startede som.

Serien er flot produceret og spillet. Mange scener udspiller sig i et trøstesløst ørkenlandskab, og billederne er virkelig flotte og frembringer en trist, men realistisk forestilling om, hvordan det må have set ud. De israelske skuespillere var for mig ukendte, og det gør noget godt for oplevelsen. Man kan ikke vide sig sikker på, om den eller den nu overlever, som det nogle gange er tilfældet, når en stor Hollywood-skuespiller indtager hovedrollen i en film eller serie. Og så spiller de virkelig godt! Man mærker både frustration, tvivl, had og kærlighed gennem skærmen, og skuespillerne formidler de mange følelser overbevisende.

Jeg så for nylig filmen Golda fra 2023, som også omhandler Yom Kippur-krigen. Den er et fint supplement til serien her, da de to fortæller om konflikten fra hhv. kontoret, hvor de store politiske beslutninger træffes. og så felten, hvor konsekvenserne af ledernes valg påvirker soldaterne.

”Valley of Tears” kan helt klart anbefales! Selvfølgelig, hvis man interesserer sig for historie, Israel og hele situationen i Mellemøsten, men også, hvis man bare kan lide et flot, velspillet og barskt krigsdrama.

Kan ses på MAX.