Produktionsår: 2011
Varighed: 114 min.
Instruktør: Jaume Collet-Serra,
Medvirkende: Liam NeesonDiane KrugerBruno Ganz,
 Koma,

Af: Mikael Arendt Laursen - 07.05.2012

Amerikanske Dr. Martin Harris (Liam Neeson) ankommer til Berlin sammen med sin kone Liz for at deltage i en biotech-messe. De tager en taxi fra lufthavnen til det fashionable Hotel Adlon Kempinski på Unter den Linden 77 lige ved Brandenburger Tor midt i byen. Ved ankomsten til hotellet viser det sig, at chaufføren har glemt at tage Harris’ dokumentmappe med fra bagagevognen uden for ankomsthallen ved lufthavnen, hvorfor Harris med det samme springer i en ny taxi for at få den hentet. Da den unge, kvindelige taxichauffør må undvige et stykke gods, som falder af en af de forankørende biler, sker der en dramatisk ulykke, hvor Harris med nød og næppe undslipper med livet i behold. Efter fire dage i koma vågner han på et tysk hospital og har svært ved at huske, hvad der er sket. Men langsomt dukker hændelserne op i hans hukommelse, og han vender tilbage til hotellet for at blive genforenet med sin kone. Men fra da af går alting galt. For en anden mand har overtaget hans identitet.

"Unknown Identity" er en glimrende thriller, og det er tydeligt, at den er produceret af blandt andet europæiske filmfolk. Historien kunne lige så godt være Made in Hollywood, men filmen besidder den europæiske kombination af charme og barskhed, som man sjældent finder i amerikanske film. Tyske personer i filmen spilles af tyske skuespillere, og der tales tysk - ikke kun engelsk. I den intense biljagt et godt stykke henne i filmen kolliderer biler med hinanden, uden at de med det samme eksploderer, sådan som biler har det med at gøre i tilsvarende film fra USA. Og sådan bliver det ved. Filmen har ganske enkelt denne særlige, europæiske ægthed, som jeg holder rigtig meget af. Dog er der nogle få steder, hvor troværdigheden lider et lille knæk, men det vender jeg tilbage til.

Teknisk set er der sådan set ikke noget at udsætte på filmen her. Den er godt filmet og klippet, handlingen udvikler sig, så man konstant er fanget af den, og historien virker overbevisende. Og så kaster særligt Bruno Ganz (som spiller den gamle Stasi-agent Hr. Jürgen) og Diane Kruger (pigen Gina) glans over filmen med deres meget fine præstationer. Bruno Ganz er i det hele taget en fremragende skuespiller, når han som her er castet til en rolle, der passer til hans særegne personlighed og udstråling.

Jeg vil naturligvis ikke røbe slutningen, men skal man kritisere "Unknown Identity" for noget, så er det den noget stereotype bagmand Rodney Cole (spillet af Frank Langella), der relativt sent kommer ind i handlingen og måske netop ikke passer til filmens ellers så europæiske stil. Jeg havde ganske enkelt valgt en anden skuespiller til den rolle.

"Unknown Identity" er en gedigen thriller, som jeg varmt kan anbefale.

Og så var der lige de små smuttere, som jeg nævnte tidligere. Da ægteparret Harris kører i taxi fra lufthavnen til hotellet, kommer de forbi det russiske mindesmærke på Straße des 17. Juni, derefter omkring Siegessäule for at komme tilbage til Brandenburger Tor og Hotel Adlon Kempinski, som ligger lige på den anden side af porten. De kører altså en tydelig omvej. De kommer også af med hele 37 €, hvilket er noget mere, end jeg ville forvente at skulle betale for denne tur. Og endelig bliver de budt velkommen på engelsk i receptionen på luksushotellet midt i Berlin. Jeg har spurgt på hotellet, om det er realistisk, og her svarer man, at dørmændene normalt ville følge gæsterne ind og derved give receptionisterne viden om, hvilket sprog, de skal tiltale gæsterne på. Det gør de ikke her, så de må bare have genkendt Liam Neeson! Og sådan er der et par andre småting, men alt i alt har det ingen betydning for filmens overordnede kvalitet.

Bedømmelse: 5.3 af 6. 3 stemme(r).

Tonny, 21-09-17 20:56:
Ok