Biografi/baseret på virkelig historieDramaThrillerTEMA Sportsfilm
Varighed: 90 min.
Instruktør: James Strong,
Medvirkende: Jack O'ConnellDougray ScottSam ClaflinDavid Tennant,

Af: Jacob Engholm Bøytler Rahbek - 02.10.2012

En af de mest forfærdelige ulykker i sportsverdenen har samtidig haft enorm betydning for skabelsen af en af verdens mægtigste fodboldklubber gennem de seneste 60 år – Manchester United.

Den 6. februar 1958 styrtede et fly ned nær München. Om bord var hele Manchester Uniteds førsteholdstrup, en række personer med tilknytning til klubben, samt nogle journalister. 23 passagerer omkom, heriblandt otte førsteholdsspillere fra Manchester United. Klubben havde i sidste sæson mod alle odds vundet det engelske mesterskab og deltog derfor i Europa Cuppen. Holdet var på vej tilbage til England efter en succesfuld kamp mod Røde Stjerne i Beograd i turneringens kvartfinale.

Dette Manchester United hold, med den legendariske manager Sir Matt Busby i spidsen, havde taget verden med storm ved at hjemtage det engelske mesterskab med et meget ungt hold, og ved at besejre en række langt mere etablerede storklubber. Holdet er kendt som "The Busby Babes", og flere af spillerne blev, på trods af deres unge alder, regnet som nogle af de bedste i verden. Nu stod klubben på tærsklen til at nå nye højder ved at udfordre den europæiske topelite i kampen om Europa Cuppen.

I filmen følger vi primært en meget ung Bobby Charlton, der efter tre år i klubben endnu har sin førsteholdsdebut til gode. Bobby Charlton er flere gange ved at opgive karrieren, men en snak med en af klubbens trænere får ham i stedet til at træne endnu hårdere. En dag bliver hans store drøm opfyldt (en drøm der næres af millioner af drenge verden over): Debut for Manchester United på Old Trafford! Bobby Charlton scorer to mål i kampen og bliver med tiden en af de allerstørste fodboldspillere i verdenshistorien. Men inden han når så langt, skal han så grueligt meget igennem. Bobby Charlton er en af de overlevende fra flykatastrofen, og vi ser i filmen, hvordan han kæmper for at komme over sine skader - både de fysiske og de psykiske lidelser, som tabet af en række holdkammerater påfører ham.

Den tragiske flyulykke er på mange måder omdrejningspunktet i historien og myten om Manchester United. At miste det meste af førsteholdstruppen midt i sæsonen giver naturligvis store udfordringer for klubben. Faktisk er der i bestyrelsen enighed om at nedlægge klubben på baggrund af ulykken i München. Dette går klubbens reserveholdstræner Jimmy Murphy, der ikke var med det forulykkede fly, dog imod. Det lykkedes ham at overtale bestyrelsen til at prøve at samle et nyt hold. I løbet af få dage lykkedes det Jimmy at samle spillere nok til at stille op til den næste kamp. Med på holdet er dog ikke Bobby Charlton, der er voldsomt påvirket af ulykken. Men da han senere genoplever glæden ved fodboldspillet, vækkes hans fodboldhjerte til live igen, og resten er historie …

I dag er Manchester United verdens rigeste fodboldklub, har vundet det engelske mesterskab 19 gange – hvilket er rekord - og er en af de klubber med flest fans i hele verden. Bevidstheden om ulykken ligger i dna'et af enhver fan af klubben og minder om den unikke vinderkultur, der hersker i og omkring Manchester United.

Filmen er udmærket lavet, men får dog ikke topkarakter for det tekniske niveau. Filmens styrke er derimod fortællingen af denne sande og helt utrolige historie. Man skal nok være fodboldfan (og måske også United-fan) for at være helt oppe at ringe over filmen. Men enhver, der kan lide en god historie, vil kunne føle sig underholdt af denne film. Kampen for at komme tilbage - for både selve klubben og for Bobby Charlton - bør desuden være en inspiration for enhver, der oplever modgang i livet.