Produktionsår: 2014
Varighed: 137 min.
Instruktør: Angelina Jolie,
Medvirkende: Jack O'ConnellDomhnall GleesonGarrett Hedlund,

Af: Henrik Højlund - 14.07.2015

OVERLEVELSE TIL FANGENSKAB
"Unbroken" har en historie, som er så spændende, at den bærer hele filmen hjem. Filmen i sig selv er fortalt ganske traditionelt uden forsøg på at tilføje en fabelagtig historie yderligere dimensioner. Men det gør som sagt heller ikke så meget, da historien om OL-løberen Louis Zamperini er så usædvanlig, som den er. Og vel at mærke sandfærdig. Katten har ni liv. Omtrent det samme kunne man sige om Zamperini.

Han må afbryde sig sin løbekarriere for at trække i luftvåbnets trøje og bliver sendt til amerikanernes krig mod japanerne i Sydøstasien. På et flyvetogt, som drejede sig om at finde nogle forulykkede i Stillehavet, må flyet selv nødlande på havet. Zamperini og to andre overlever og opholder sig derefter i en gummibåd i 47 dage. Den ene dør efter 33 dage. De andre er tæt på det samme mere end én gang.

Da de omsider bliver reddet, er redningsmændene japanere, og derefter venter japansk fangelejr, som betyder mishandling og tortur. Ikke mindst den japanske lejrkommandant Watanabe bliver en særlig prøvelse for Zamaperini.

Zamperini overlever mirakuløst alt sammen, og filmen ender med rulletekst, som fortæller, at han på et tidspunkt vendte tilbage for at forsone sig med sine bødler. Én bøddel afviste dog at mødes med ham: Watanabe.

Hvad filmen ærgerligt nok ikke fortæller er, at det, der gjorde det muligt for Zamperini at søge forsoning, var hans møde med den kristne tro, i skikkelse af Billy Grahams forkyndelse. På det tidspunkt var Zamperini stærkt alkoholiseret efter krigens traumer. Men mødet med evangeliet forvandlede hans liv radikalt. Han blev selv prædikant og rejste i 1950'erne til Japan, hvor han mødte flere af sine tidligere fangevogtere. Hans vilje til at tilgive gjorde dybt indtryk på omverdenen, ikke mindst den japanske.

Filmen spiller et par steder indirekte på Zamperinis senere erhvervede kristne tro. Således indtager Zamperini en kristus-lignende stedfortræderrolle, da han lader sig gennemtæve i stedet for en medfange. Og i en strafscene, hvor Zamperini skal løfte en bjælke med begge arme over hovedet, er det meget svært ikke at se en form for Kristus-ikon i scenen. Watanabe besejres af Zamperinis overmenneskelige styrke og selvkontrol. Men netop den scene bliver ganske enkelt for svulstig og utroværdig. Man tror ikke på, at den på dette tidspunkt fysisk og psykisk nedbrudte Zamperini er i stand til at stå i måske timevis med en tung bjælke løftet over hovedet. Og Kristus-symbolikken bliver bare for tydelig.

Det ærgrer og undrer, at instruktøren ikke vælger at lade forsoningshistorien indgå i fortællingen. Den ville have gjort historien dobbelt-stærk. Filmen er ikke desto mindre meget seværdig, alene på grund af sin usædvanlige historie. Historien får fem stjerner.

Om Zamperinis senere liv og omvendelse: se Unbroken: Path to Redemption.