Baggrund
Produktionsår:
Varighed:  min.

Instruktør:
Medvirkende:

Af: Johan Schmidt Larsen - 14.12.2007

"1001 film" er tung som en munkesten, men der er ikke bare tale om to kilo dødvægt, man får virkelig noget for pengene. Jeg kan ikke nævne ret mange bøger på 1000 sider, som kan købes for bare 200 kr.

Bogen er en vandring gennem filmhistorien fra de største stumfilm og frem til de nyeste film fra i dag. Der alt fra mainsteam film til mere smalle, oversete film. Ved hvert opslag er der en faktaboks med udførlige oplysninger om originaltitel, instruktør, producent, manuskript, fotografering, musik, medvirkende og eventuelle filmpriser. Bogens danske skribent, Kim Skotte, har sørget for, at der også er en del danske film i denne første danske udgave af en international udgivelse.

Bogen er en inspirerende og informativ guide til uventede filmoplevelser, og det hvad enten man er en glad amatør eller en garvet filmkender med mange år på bagen.

Men man bliver hurtig lodret uenig i redaktionens valg af film. Da jeg sad og bladede i bogen, savnede jeg hurtigt flere af min favoritfilm samt andre titler, som jeg absolut håbede, havde fundet nåde for redaktionen. Men det er netop bogens store styrke (og svaghed). Der er netop ikke tale om en filmkanon. Bogens danske redaktører udtrykker det på denne måde: "Selvfølgelig prøver den at få de bedste af de bedste film med, men den er lige så forhippet på at sprænge kongerækken med kulørt mainstream eller pege på nogle oversete film fra oversete filmlande. Og så må nogle af de etablerede klassikere gå slukørede hjem."

Jeg må for min egen del indrømme, at der i bogen er en række film, som jeg gerne springer over. Film som jeg med sindsro ikke behøver at se, før jeg dør. Film, hvis budskab, jeg meget nødigt vil dø på! Men jeg vil samtidig med frimodighed pege på andre film, som også er anmeldt her på filmogtro.dk. Film med et fornuftigt kvalitetsniveau, og som peger ud over død og grav.

Men som sagt, køb bogen, og lad dig udfordre, den er pengene værd.

Endnu ikke bedømt. Du kan være den første!