Produktionsår: 2016
Varighed: 100 min.
Instruktør: Simon Aboud,
Medvirkende: Jessica Brown FindlayTom WilkinsonJeremy Irvine,

Af: Ketty Dahl - 01.11.2016

NÅR MENNESKER HAR BRUG FOR HINANDEN

Bella Brown er en ensom enspænder. Hun lever alene i et hus præget af en nærmest sygelig orden, da hun lider af OCD og er nødt til at have orden og rækkefølge i alt, hvad hun gør, for at kunne fungere. Hendes store drøm er at blive børnebogsforfatter, men det er som om historierne ikke rigtig kan komme forbi al den orden og regelmæssighed. Det eneste, der ikke er i orden, er hendes kaosagtige have, der er ét stort vildnis. Hun trues derfor af sin udlejer med at blive smidt ud, hvis ikke haven bringes i stand.

En dag møder hun Alfred Stevenson, hendes ældre, gnavne og bitre nabo, og de to, samt hans hyggelige og lune mandlige hushjælp, Vernon, indgår en aparte alliance om at hjælpe hinanden. Pludselig træder der levende mennesker ind i hendes døde verden, og gennem mødet med dem finder hun inspirationen til endelig at få de historier ud af fantasien, som har siddet fastlåst dér. En anden katalysator for hendes forfatterskab finder hun i den unge opfinder, Billy, som hun forelsker sig i. Mødet mellem de fire kommer til at ændre dem alle for altid. Ikke mindst opstår der en næsten magisk nærhed og varme i venskabet mellem Bella og Alfred. Efterhånden indgår Bellas liv, hendes historier, haven og menneskerne omkring hende i en smuk symbiose, der bringer helhed og liv og hjælper hende til at skabe en oase midt i kaos. Haven bliver en metafor for livet selv. Indimellem bliver metaforen og sammenhængen mellem Bellas liv og havens liv dog for tydelig og forudsigelig.

Eventyrstemning
Alligevel er filmen en smuk, eventyragtig, stilfærdig og varm fortælling. Der er mange lighedspunkter mellem dens stemning og stemningen og handlingen i Miss Potter (fra 2006), som handlede om Beatrix Potter, der blev forfatter til "historierne om Peter Kanin", men som også måtte så meget igennem, inden hun fandt modet og vejen til at skrive sine fortællinger.

Feel-good
Der er en særegen ro over handlingen, - så hvis man ønsker biljagter og action, er det her ikke filmen, men som Alfred så rigtig siger undervejs: "Alt, hvad der betyder noget, tager tid!!" Så ja, hvis man ønsker en hyggelig feel-good-historie om mennesker, der på trods af smertefuld livsbagage finder en vej ind til hinanden gennem livets vildnis, senegræs og skvalderkål, ja, så ligger denne film lige for.

Kan ses på blockbuster.dk.

Bedømmelse: 4.5 af 6. 2 stemme(r).