En bittersød film om den anonyme universitetsprofessor, der bliver venner med syriske Tarek.

DramaKomedieTop 10 2008
Varighed: 104 min.
Instruktør: Thomas McCarthy,
Medvirkende: Richard JenkinsHaaz SleimanHiam AbbassDanai Jekesai Gurira,

Af: Thomas F. Moesgaard-Christensen - 06.03.2009

Walter Vale er universitetsprofessor og enkemand. Han er vel det, man kan kalde en sær snegl – og samtidig en lidt grå figur. Han er ikke særlig venlig, men heller ikke særlig udadvendt eller opsøgende. Han passer sin undervisning, skriver på sin bog, forsøger forgæves at lære at spille klaver, og det var så det. Et ganske ordinært liv, som leves af en helt almindelig mand.

En dag bliver Walter sendt fra de trygge rammer i Connecticut til New York, hvor han skal fremlægge en kollegas videnskabelige arbejde på en konference. Walter har ikke stor lyst til det, egentlig, men gør alligevel, hvad han bliver bedt om. I New York har han en lejlighed stående fra dengang, hvor han og hans kone boede der. Måske er det derfor, Walter ikke vil tilbage.

Da han ankommer til lejligheden får han lidt af et chok. For den er ikke tom – der er nogle i den! Syriske Tarek og senegalesiske Zainab er flyttet ind, narret til at leje lejligheden af en fyr, der åbenbart spekulerer i tomme lejligheder. Det første møde mellem de to immigranter og Walter bliver i sagens natur overraskende. Tarek og Zainab indvilliger straks i at forlade lejligheden, og så er alt jo, som det skal være – eller hvad?

Walter får alligevel en lidt underlig smag i munden, følger efter det sympatiske par og tilbyder dem, at de kan dele lejligheden med ham, indtil de finder noget andet.

Thomas McCarthys "The Visitor" er en venligfortalt, lille film om det venskab, der opstår mellem dødbideren Walter og gademusikanten Tarek. McCarthys forrige film, den fine "The Station Agent", handlede også om venskaber, der blev fundet, hvor man mindst ventede det. Hvor "The Station Agent" handlede om en dværg, der arvede en togstation (!), handler "The Visitor" om den pæne middelklassemand, der bliver udfordret af den livsglæde og imødekommenhed, som flygtningen Tarek udstråler.

For Tarek er nemlig flygtning og opholder sig i USA ulovligt – noget, der får afgørende betydning for Walters liv. Pludselig befinder han sig med muligheder for at hjælpe en fremmed, der måske er blevet en ven – pludselig bliver han indigneret, ramt og vred af en tilsyneladende uretfærdighed, der er under opsejling. Men også i den uretfærdighed findes der mulighed for venskab.

Det er en fin film om små ting, McCarthy har lavet – og samtidig kritiserer den også den lovgivning, der fulgte i kølvandet på 11. september 2001. Men selv i sin kritik af det, peger McCarthy på, at der er muligheder for at gøre noget, der er godt. At der er muligheder for at møde og blive rørt af andre mennesker. Hovedrollen som Walter er Richard Jenkins' første store rolle. Han er normalt henvist til biroller i andre film, og netop som en biperson lever Walter, indtil situationen kræver, at han træder i karakter. Jenkins formår med meget få virkemidler at gøre figuren Walter genkendelig og forståelig – han er ganske enkelt fremragende.

Det er filmen også. En bittersød, opbyggelig fortælling om noget af det fineste og mest enkle, vi har: Nemlig venskabet og dets kraft til at forvandle os.

Bedømmelse: 5.0 af 6. 2 stemme(r).