I "The Tree" sættes livets barske realiteter på lærredet, men gør det både sobert og realistisk. En rigtig god film om døden og længslen efter de døde.

Varighed: 100 min.
Instruktør: Julie Bertuccelli,
Medvirkende: Charlotte GainsbourgMorgana DaviesMarton CsokasChristian Byers,
 Tab,

Af: Michael Agerbo Mørch - 23.01.2012

En af livets mest barske omstændigheder er, at livet kan ende pludseligt. Uden varsel. Når det sker, mindes vi om, at vi er her på lånt tid, og at det ikke er givet, at vi får lov at dø af alderdom. Særligt her i Vesten er vi måske blevet forvent med, at vores dygtige læger kan beskytte os mod det meste. Af den grund kan pludselige dødsfald virke så meget mere kyniske og overraskende. Sker dødsfaldet i en familie, er omstændighederne ikke mindre tragiske, for det viser, at selv ikke det mest lykkelige og smukke i vores øjne er skærmet, når dødens fangarme griber ind.

I "The Tree" portrætterer Julie Bertuccelli netop denne skæbne. Familiefaderen Peter O'Neill dør pludseligt og efterlader familien knust og ulykkelige. For moren Dawn (Gainbourg) falder livet fra hinanden, og særligt datteren Simone har svært ved at acceptere den sørgelige situation. Netop Simone får den fornemmelse, at faderens ånd har taget bolig i det kæmpe træ, som står i familiens forhave. Dawn orker ikke at tage sig af Simones drømmerier, men Simone er stædig og bliver mere og mere påståelig. Inden længe har Dawn svært ved skelne mellem Simones påstande og hendes egen længsel efter sin afdøde mand.

Filmen er et stilfærdigt portræt af sorgbearbejdelsen. Gainsbourg får vist andre sider af sit kompetente skuespil end den voldsomme, næsten diabolske karakter, hun spillede i Antichrist. Selvom temaet også der var sorgbearbejdelse, er processen dog vidt forskellig. I "Antichrist "blev Gainsbourg næsten dyrisk, mens hun i "The Tree" bliver isoleret. Selvom der var æstetiske udtryk, der var langt stærkere i "Antichrist", er "The Tree" dog alligevel en mere livsnær skildring. Det er simpelthen lettere at genkende sig selv i denne films fokus på et trist tema.

Filmen kommer ikke med nogen svar på vejen ud af sorgen. Det er ikke projektet. Derfor er filmen måske mest anvendelig til en FilmogTro-aften, der har et udadrettet fokus. Filmen sætter en del tanker i gang om døden og den tilknytning, vi har til vores nærmeste. Det er både spændende, men også meget udfordrende. "The Tree" er en glimrende film, som jeg vil anbefale at se, fordi film med så ærligt et udtryk over for livets skyggesider ikke er hverdagskost. Sober, realistisk og ærlig.