En "intet er, som det ser ud til"-historie med forviklinger og jagt på spioner. Det visuelle indtryk fejler ikke noget, men historien hænger ikke sammen.

DramaThriller
Varighed: 103 min.
Instruktør: Florian Henckel von Donnersmarck,
Medvirkende: Johnny DeppAngelina JolieTimothy DaltonRufus Sewell,

Af: Carsten Riis Jensen - 14.02.2011

Det er store og imponerende navne, der medvirker i "The Tourist". Først og fremmest naturligvis hovedrollerne, Depp og Jolie, men også den tidligere James Bond, Timothy Dalton, og en af hovedrolleindehaverne fra tv-serien Jordens søjler, Rufus Sewell. Og faktisk var det slet ikke meningen, at Depp og Jolie skulle medvirke, og ligeså er instruktøren en anden end den oprindeligt udvalgte.

Med "The Tourist" har Hollywood forsøgt at lave en "fransk"-farvet eller "europæisk" thriller – og oven i købet er den en genindspilning af en fransk film ved navn "Anthony Zimmer".

Der er tale om en "intet er, som det ser ud til"-historie med forviklinger og jagt på spioner. Vi møder den smukke kvinde Elise, som ser ud til at være overvåget af Interpol. På flugt fra Interpol - ser det ud til - kobler hun sig på en vildt fremmed mand om bord på et tog, og hun inviterer manden med på sit hotel i Venedig. Hun er - ser det ud til - på flugt, fordi hendes elsker er en tyv, der har stjålet et enormt millionbeløb fra en gangster, og nu tror både Interpol og gangsteren, at manden fra toget er denne elsker. Og så går det over stok og sten frem mod en mildt sagt uholdbar afslutning, hvor det er tydeligt, at instruktøren har villet skabe en wow-oplevelse, men i stedet får skabt en "det holder ikke en meter, det der".

Filmen har fået meget dårlige anmeldelser i andre lande, og det er forståeligt nok.

Det visuelle indtryk fejler ingenting. Den er flot – og scenerne fra Venedig er smukke. Men plottet er både gennemskueligt og låner fra for mange filmgenrer, og så er Johnny Depp altså usandsynlig i den rolle, han spiller. Når man ser ham, er man stærkt i tvivl om, hvorvidt han er havnet i den rigtige film. Han ligner en, der vil spille komedie, men er havnet i en spionfilm.

Bedømmelse: 4.5 af 6. 4 stemme(r).