Den genopståede betjent, The Spirit, kæmper mod forbryderne og mesterskurken Octopus.

ActionAdventure
Varighed: 103 min.
Instruktør: Frank Miller,
Medvirkende: Gabriel MachtSamuel L. JacksonEva MendesSarah Paulson,

Af: Sprint Aagaard Korsholm - 25.08.2009

Efter at Frank Miller har vist sine fantastiske evner som filmskaber i grænselandet mellem film og tegneserie ("300" og Sin City) var det med stor forventning, at mange tegneseriefans så frem til "The Spirit". Will Eisner er om nogen kongen i tegneserieverdenen – fx er en af de mest berømte tegneseriepriser The Eisner Reward. Eisner skrev og tegnede The Spirit som avisstriber, der senere har fået sine egne albums. De foregår i en amerikansk storby, hvor en ung betjent dræbes. Han genopstår og fortsætter – som The Spirit og med overnaturlige kræfter – kampen mod forbryderne. Hvordan har Miller så fået oversat The Spirit til filmlærred? Jeg har to svar alt efter synsvinkel.

Skandaløst dårligt
I tegneserien er der rigtig meget afslappet komik med mange farvestrålende bifigurer og en del farceagtig komik. Og The Spirits forhold til kvinder er enormt uskyldigt (fx kan han flygte, hvis en kvindelig mistænkt foreslår ham at kropsvisitere hende). Historierne er korte og afsluttede – mens persongalleriet stort set fortsætter fra historie til historie. Også mesterskurken Octopus er der – hans eneste sikre kendetegn er, at han hele tiden maskerer sig som alt og alle.

I filmen er der kun ufrivillig komik, stemningen er meget højstemt og dyster, samtlige farvestrålende bifigurer er væk, The Spirit er ikke til at kende igen, hans forhold til kvinder fylder nu enormt meget og er totalt modsat i tegneserierne, og Octopus er blevet en latterlig James Bond-skurk med nazi-tilbøjeligheder. Det er simpelthen at gøre vold på en tegneseriefigur!

Uvedkommende
Men hvis man så ikke kender tegneserien? Da jeg jo gør det, har jeg prøvet at læse anmeldelser fra folk, der ikke kender tegneserien. De bekræfter mig i, at også som film generelt falder den ved siden af. Historien hænger ikke ordentlig sammen: der er noget med en superskurk, der vil erhverve en krukke, der giver evigt liv. Og en helt, der forhindrer det og efter en lang kamp delvis sejrer til sidst. Og et ulykkeligt kærlighedsforhold mellem en retskaffen betjent og en smuk og måske inderst inde god kvindelig forbryder. Men: personerne er overfladiske og dramaet uvirkeligt og uvedkommende.

Filmen er fyldt med hårdtpumpede kvinder, hvis det for nogen skulle være et plus: Scarlett Johansen, Eva Mendes, Paz Vega, Sarah Paulson, Jaime King og Stana Katic. The Spirit spilles af den ret ukendte Gabriel Macht, skurken Octopus spilles ret skuffende af Samuel L. Jackson.

At filmen trods alt får stjerner skyldes, at det er en Miller-film med nogle spændende grafiske elementer og en fed stemningsbeskrivelse. Hvor ærgerligt, at der ikke er fyldt noget godt i den fine form!

Bedømmelse: 1.5 af 6. 2 stemme(r).