Produktionsår: 2002
Varighed: 97 min.
Instruktør: Julie Dash,
Medvirkende: Angela BassettPeter Francis JamesTonea Stewart,

Af: Anette og Jørgen Hedager Nielsen - 19.04.2024

VI ER ALLE SKABT LIGE

Da Rosa Parks (Angela Bassett) i 1955 nægtede at rejse sig fra den plads i bussen, hun havde betalt for, blev behandlingen af hende dråben, der fik bægeret til at flyde over. Raceurolighederne i USA's sydstater var stigende. Ku Klux Klan var aktiv med lynchninger og andre former for terror mod de sorte, og NAACP (National Association for the Advancement of Colored People) var forsigtigt begyndt på en ikkevoldelig kamp for lige rettigheder til alle. Men det var en kamp med barske vilkår, for både politi, embedsmænd og politikere var gennemsyret af racisme. Gennem velvalgte flashbacks ser vi, at Rosa gennem sin opvækst havde lært, at alle uanset hudfarve kunne kræve at bliver behandlet med respekt, for Gud har skabt alle med lige stor værdi. Og det var også det, lovgivningen på føderalt plan sagde.

Lille årsag - stor virkning
Rosa Parks blev involveret i NAACP, hvor hun lagde mange frivillige timer som sekretær for formanden. Efterhånden gik det op for hende, at der kun ville ske forandringer, hvis de sorte sagde fra og ikke mere fandt sig i at blive trådt på. Efter at have oplevet flere ydmygende overgreb fra en bestemt buschauffør, endte det med, at hun en dag nægtede at forlade det sæde, som hun helt lovligt sad på. En hvid mand ønskede hendes plads, selvom den befandt sig i det område, der var for de farvede. De andre farvede i bussen opfordrede hende til at adlyde chaufføren, for de ønskede ikke ballade. Chaufføren tilkaldte politiet for at få hende fjernet. Det førte til, at hun blev arresteret og stillet for retten. Retssagen blev en mediehistorie, der førte til, at de farvede besluttede at boykotte busserne i Montgomery-området hver mandag. Betydningen af hendes demonstration fremgår også af filmen Son of the South, som tager afsæt i en gudstjeneste, der markerede femårsdagen for Rosa Parks' demonstration i bussen.

En biografi
Anledningen til filmen - der er baseret på virkelige begivenheder - er et ønske om at fortælle, hvad der motiverede Rosa Parks til at gennemføre sin aktion - og ikke mindst vise, hvilken personlighed hun var. Faktisk fylder det sidste så meget, at der er tale om en biografi, der skildrer Rosa Parks' liv fra hun var barn, og til hun blev berømt for sin busaktion. Hendes ægteskab fylder så meget, at det bliver et tema i sig selv. Der rundes af med et dokumentarisk glimt, hvor præsident Bill Clinton hædrer en ældre Rosa Parks for hendes indsats for menneskerettighederne.

Troen motiverede hende
Rosa Parks voksede op i et troende hjem og gik på en kristen skole. Den tro, hun fik med  hjemmefra, var motivationen i hendes kamp for farvedes rettigheder. Når hun ikke rejste sig for den hvide mand i bussen, skyldtes det ikke oprørstrang, men en overbevisning om, at Gud kaldte hende til at stå op mod den racistiske undertrykkelse. Gud har skabt alle lige, og ingen havde specielle rettigheder på grund af deres hudfarve. Kirken og troen fylder en del i filmen. Blandt andet er vi med til en gudstjeneste, der skulle hylde Rosa Parks' demonstration og motivere til mere ikkevoldelig modstand mod racismen. Præsten ved den gudstjeneste er Martin Luther King, og vi får en af hans opildnende prædikener (eller kamptaler) med.

Underholdende og vedkommende
Man behøver ikke have historisk interesse for USA i midten af forrige århundrede for at se filmen. Den kan ses på grund af personskildringerne. Den har scener med humor og glæde, og den har scener med gru og dyb alvor. Den skildrer ikke rå vold, men der er knugende scener, hvor den psykiske undertrykkelse virkelig gør ondt. Vi møder det mod, som skyldes en vilje til at sætte sig op mod uretten, også selvom det kan koste dyrt. Det hele står stærkt og bliver på en god måde vedkommende på grund af fremragende filmhåndværk både på grund af skuespillerne, manuskript, fotograf og instruktør.

Og så ligger den allerede frit tilgængelig for alle på Filmstriben.dk.