Produktionsår: 2016
Varighed: 92 min.
Instruktør: Amin MatalqaAnnemarie Jacir,
Medvirkende: Stana KaticRaza JaffreyAlfonso Bassave,

Af: Anette og Jørgen Hedager Nielsen - 24.11.2017

GOD UNDERHOLDNING MED EN ÆRGERLIG UNDERTONE

Denne film har det som nogle af Dan Browns romaner. Der er selve fortællingen, og så er der nogle drøje hug til en gruppe kristne, der fremstilles som voldelige fanatikere. Lad os tage den underholdende fortælling først. Den amerikanske skattejæger, jøden David Rozman, søger i Mellemøsten efter værdifulde fund fra oldtiden. Han finder en skriftrulle i Jordan, der angiveligt er en nøgle til Dødehavsrullerne. Rygterne siger, at den rummer profetier om jordens undergang. Flere forskellige grupper vil dræbe for at få fat i den.

En risikabel opgave
David findes dræbt, og hans søster Rachel (Stana Katic) tager fra USA til Jordan med den opgave at identificere ham og bringe hans jordiske rester hjem. Hun får en vagt med, som skal passe på hende. Det er muslimen Jake Al-Shadi (Raza Jaffrey), som er tjenestemand i den amerikanske udenrigstjeneste.

David har skåret en kode ind i sin arm, der skal hjælpe Rachel med at finde bogrullen. En excentrisk antikvitetssamler, en fanatisk religiøs dommedags-kult og den amerikanske efterretningstjeneste kæmper for at få fat i skriftrullen. Rachel og Jake kastes rundt mellem disse tre grupper i et forløb, som rummer en stor del af det, der hører med til en actionfilm.

Underholdende action
Hvis ikke man stiller for store krav til, at begivenhederne skal være sandsynlige, er man godt underholdt gennem alle genvordighederne. Allerede i den indledende opremsning af de medvirkende, får vi et tip om stilen. Indledningen afvikles som en animering, der er tydeligt inspireret af 007-filmene. Undervejs er der også et par klassiske Bond-citater. Filmens budget er ikke nær så stort som en Bond-filmene, men stilen er en efterligning. Her er hæsblæsende action, forvirring om, hvem man kan stole på, biljagter, pistoler og en del humor. De sjove indfald er tilpas intelligente til ikke at virke platte. Skuespillere, fotografer og alle de andre bag filmen udfører et hæderligt stykke arbejde. Der er mange flotte scenerier fra Jordans ørken og storbyer og endda et glimt af Petra. Som underholdning kunne filmen få fire stjerner. Men ...

En karikatur af den kristne tro
Så er der den anden side af filmen - den religionsfjendtlige. Den er helt i Dan Brown-stil. En gruppe med navnet Armageddonites (harmageddonitterne) er overbeviste om, at den nyfundne bogrulle kan fortælle dem detaljer om, hvordan jordens undergang vil blive, og hvordan deres rolle skal være. Harmageddonitterne kommer flittigt med noget, der ligner bibelcitater. Meget af det er helt i tråd med, hvad vi som traditionelle kristne tror om Jesu genkomst. Deres udtalelser er altså kun fanatiske set fra et ateistisk synspunkt. Men de praktiske konsekvenser af deres tro er meget ekstremistiske. De er yderst voldelige, når det gælder deres forsøg på at leve op til det, de mener, Gud har kaldet dem til.

Undervejs i filmen forklarer en ekspert, hvordan Dødehavsrullerne er blevet håndteret, siden de blev fundet i perioden fra 1947 til 1956. Disse ekspertudtalelser er hentet direkte fra diverse konspirationsteorier, der går ud på, at kirken skjulte rullerne af frygt for, at de ville modsige Bibelen, og at kirken har manipuleret med indholdet, så det kom til at stemme med den kristne tro.

Alt i alt en ganske underholdende film, der desværre har en tone af mistænkeliggørelse af kirken og den kristne forventning til fremtiden.