Varighed: 101 min.
Instruktør: Sean McNamara,
Medvirkende: Helen HuntErin MoriartyWilliam HurtDanika Yarosh,
 Sorg,

Af: René Brorson - 31.01.2019

FØLELSER I SPIL

Lad mig sige det på forhånd: Jeg er meget splittet med denne film. Jeg elsker film med suspense og det gode plot twist, men filmens titel ødelægger den del af oplevelsen. Af samme årsag bugner anmeldelsen ikke af superlativer, men jeg er sikker på, at "The Miracle Season", der er baseret på en sand historie, har sit store publikum. Jeg anbefalede min teenagedatter og hendes veninde at se filmen, og de var vilde med den og nærmest græd sig igennem den.

For "The Miracle Season" er en film, som tager livtag med temaet sorg. Hvordan reagerer man på et stort tab? Hvordan kommer man videre? Hvordan kan man hylde det liv og de værdier, som den elskede stod inde for? Det gives sikkert en kakofoni af gode råd – "The Miracle Season" er ikke bange for at give udtryk for håbløsheden, vreden på Gud og den dybe sorg. Dog med et fokus rettet mod håb og glæde.

Troværdigt plot
Filmen handler om volleyballspilleren Caroline Found, som spilles smittende og glimrende af Danika Yarosh. Caroline er kaptajn for byens volleyhold – både på og uden for banen. Hun er en samlende faktor og spreder glæde, stolthed og selvværd uanset, om det er til hendes holdkammerater, hendes kræftsyge mor eller hendes hengivne far. Holdet er forsvarende mestre og har et brændende ønske om at forsvare titlen. Disse forhåbninger får et gevaldigt skud for boven, da Caroline umiddelbart før sæsonstart omkommer i en trafikulykke.

Herfra er fokus i "The Miracle Season" på

* Træneren Kathy Bresnahan, som spilles med fylde og dog en sårbarhed og smerte, som næsten gør ondt i maven, af Helen Hunt, som for mig altid bare vil være Tom Hanks' forlovede i robisonaden Cast Away. Hun er ansat til at lede og coache holdet, men har ingen anelse om, hvordan hun selv skal håndtere tabet af Caroline.

* Veninden Kelley Flieher. Erin Moriarty spiller den afdødes bedsteveninde, og det gør hun faktisk ikke ret godt. Jeg synes hun mangler gennemslagskraft og troværdighed i rollen. Det klæder ikke filmen, når netop hun skal løfte arven efter sin veninde.

* Faren Ernie Found. Ingen skuespiller ville kunne spille denne rolle bedre end William Hurt. Hvor er han god. Han er skrøbelig og dog stærk – eller er det omvendt. Han er kærlig og varm. Han lider, og vi lider med ham. Han græder, og vi græder med ham. Han jubler, og vi jubler med ham. Han er i mine øjne filmens egentlige helt. Et hurtigt kig på William Hurts filmografi på www.imdb.com overbeviser mig om, at jeg kan huske en del af hans roller, men at jeg skal tilbage til filmen "Children of a Lesser God" ("Kærlighed uden ord") fra 1986 for at finde en film, hvor William Hurts karakter har sat så stort et aftryk hos mig. Meget overbevisende.

Virkeligheden overgår fantasien
Som nævnt indledningsvis er jeg dog ikke blæst væk. Historien er utrolig, og normalt ville jeg feje den væk med en svada om, at det er noget hollywood-pladderromantik. Det er immervæk svært, når virkeligheden overgår det fantastiske, men med overraskelseselementet taget ud af ligningen og en svag præstation af den bærende skuespiller, må jeg nøjes med en middelkarakter.

Kan ses på blockbuster.dk.

Bedømmelse: 4.5 af 6. 2 stemme(r).