ActionBiografi/baseret på virkelig historieThrillerTEMA Anden verdenskrig
Varighed: 120 min.
Instruktør: Cédric Jimenez,
Medvirkende: Rosamund PikeJack O'ConnellMia Wasikowska,

Af: Ketty Dahl - 27.02.2018

ATTENTATET MOD REINHARD HEYDRICH

Prag 1942: en lille gruppe tjekkiske modstandsfolk laver et attentat på den tyske rigsprotektor og leder af SS, Reinhard Heydrich, som af Hitler blev kaldt "manden med jernhjertet". Spillefilmen af samme navn er et rystende portræt af denne kyniske og skrupelløse psykopat, som med enorm brutalitet, vold og mord får som opgave af Himler at finde, afsløre og eliminere politiske fjender og at udtænke "Endlösung" (den endelige løsning på "jødeproblemet", hvilket skulle betyde tilintetgørelse af Europas jøder).

En loyal, fanatisk partisoldat og koldblodig morder
Heydrich møder i 1929 sin kommende kone Nina (Rosamund Pike), der målrettet fører ham ind i nazismen og med sine forbindelser hjælper ham til at avancere indenfor naziregimet. Hurtigt bliver han som leder af SS berygtet og frygtet for sin nådesløse jagt på alle, der ikke støtter regimet. Heydrich er selve billedet på en høj, lyshåret arier med stålblå øjne, - men det psykopatiske viser sig med al tydelighed, når han det ene øjeblik agerer kærlig familiefar over for sine børn og i det næste myrder løs på fjender af riget uden at fortrække en mine. Han var en effektiv og koldblodig morder. Overalt, hvor den tyske hær rykker frem, dukker han op med sine "Einsatsgruppen", som er rendyrkede bøller og heilende galninge, der udfører hans vanvidsordrer og "renser ud", så germaniseringen af det tredje rige kan sprede sig. Heydrich bliver overført til Prag, hvor han til fulde skaber rædsel omkring sig.

Skæbnesvanger tjekkisk modstand
Efter at have fulgt Heydrich et stykke tid, skifter filmen til at implicere den tjekkiske modstandsgruppe, som planlægger attentatet mod ham, og det skaber en stigende intensitet i spænding, hen imod selve attentatet, så man til sidst sidder med hjertet i halsen og galoperende puls. Efter attentatet mod Heydrich sættes en overvældende jagt ind fra nazisternes side på at finde attentatmændene, og det er næsten ikke til at bære at følge de tjekkiske mænds heroiske kamp for overlevelse. I et forsøg på at få tjekkerne til at afsløre modstandsgruppens identitet og skjulested, og som hævn for attentatet, bliver samtlige mænd i landsbyen Lidice uden for Prag henrettet og byen jævnet med jorden.

Uafrystelig
Det er en film, der råt og uden at skjule noget viser brutaliteten hos det frygtede SS. Der er dyrisk råhed over Heydrich, uanset om han har sex eller myrder, og begge typer scener vises. Man sidder med en væmmelse og afsky for denne afstumpede, følelseskolde mand. Og man forstår, at selv Hitler kaldte ham for "manden med jernhjertet" og at andre kaldte ham for "Himmlers hjerne".

Skuespillet er godt, baggrunden for filmen er virkelighed, intensiteten stiger undervejs og selv om der er masser af vold og mord, udvikler det sig ikke til en splatterfilm. En film på to timer kan ikke få alt med, det kan denne heller ikke, og desværre bliver der ikke gjort meget ud af at vise tragedien i Lidice.

Men det er en uafrystelig og voldsom film. Den efterlader én med rædsel over ondskaben i verden, men også med en indre hyldest til de mænd, der tog kampen op mod dette djævelske regime, selv om det var med livet som indsats. Kæmp for alt, hvad du har kært, dø om så det gælder, da er livet ej så svært, døden ikke heller.

Bedømmelse: 4.8 af 6. 8 stemme(r).