Varighed: 139 min.
Instruktør: George Tillman Jr.,
Roman/manuskript: Nicholas Sparks,
Medvirkende: Britt RobertsonScott EastwoodAlan AldaJack Huston,

Af: Anette og Jørgen Hedager Nielsen - 29.10.2015

KÆRLIGHED OG OFFER
To smukke unge mennesker mødes og bliver forelskede. Meget forelskede. Det er opskriften på mange romantiske film. Men det hører også med, at de undervejs må igennem en hel del trængsler, især når filmen er baseret på en roman af Nicholas Sparks. Denne gang handler det om at håndtere forskelligheder i baggrund, interesser og fremtidsplaner. "The Longest Ride" er både underholdende og udfordrende. Og den er det på en sober måde.

Sophia er en akademikerpige, der studerer kunst på college i North Carolina, men hun skal snart i praktik i New York. Luke er fra landet i North Carolina. Han hjælper sin mor med at passe gården. Hans store passion er tyreridning, hvor han kæmper sig op ad rangstigen blandt de bedste. De to mødes, og det er kærlighed ved første blik, men de har begge grunde til at holde sig tilbage og ikke indlede et forhold. Hun skal snart flytte for at begynde på sit drømmejob, og der passer han ikke ind. Han lever et enkelt liv på landet og har ikke noget at tilbyde hende.

Luke og Sophia redder livet for den gamle enkemand Ira, som forulykker i sin bil. Det bliver til et venskab mellem Sophia og Ira. Gennem Iras gamle kærestebreve oprulles hans liv sammen med Ruth. Det begynder under anden verdenskrig, hvor de mødes i synagogen. Ruth og Iras historie ligner på mange måder Sophias og Lukes, og den bliver til inspiration for dem.

"Kærlighed kræver ofre, men den er det værd," siger Ira på et tidspunkt. Det er filmens budskab. Både Ruth og Sophia elsker kunst, men Ira og Luke forstår det ikke. "Elsker du ikke også disse billeder," spørger Ruth. Ira kommer med det rigtige svar: "Jeg elsker, at du elsker dem." Men så let er det ikke altid. Skal kærligheden leve, må man lære at give afkald på noget af sit eget for at give plads til den elskede. En lektie, som alle kæreste- og ægtepar må lære - på den lette eller den svære måde.

Vi nød filmen, der har en god portion humor. Det er en god historie, hvis man kan holde til lidt romantik. Skuespillet er helt i orden. Fotograferingen fungerer fint, med stærke nærbilleder og store flotte landskaber. Tyreridningsscenerne er dramatiske og - ifølge ekstramaterialet - fuldstændig realistiske. Lydsporet klæder filmen med en del countrysange. De to hovedpersoner går hele vejen seksuelt ved den første anledning, så der er et par nøgenscener, vi godt kunne have undværet, men de er ikke anmassende. Brugen af bandeord er beskedent.

Religion spiller en meget lille rolle, men der ligger kristne/jødiske værdier bag filmen. Set fra et kristent perspektiv vil man finde mange scener og udsagn, der kan give stof til eftertanke og måske samtale om temaer, der har med parforhold at gøre. Flere af Nicholas Sparks' filmatiserede bøger ender på lister med Mest romantiske film". Det har "The Longest Ride" også potentiale til.

Nicholas Sparks-bøger på film

Bedømmelse: 5.3 af 6. 3 stemme(r).