The Lighthouse

En fremragende intellektuel film af Robert Eggers med vilde scener og overraskende handling - men hvor meget mening giver filmen i egentlig? Forhåndskendskab til Freud, Jung og græsk mytologi vil være en klar fordel!

DramaGyser
Produktionsår: 2019
Varighed: 104 min.
Instruktør: Robert Eggers,
Medvirkende: Robert PattinsonWillem DafoeValeriia Karaman,

Af: Christoffer Winther West - 06.04.2021

ER DER LYS I MØRKET

Ukonventionel og anderledes
"The Lighthouse" er en psykologisk gyser, filmet i sort-hvid i det gamle 4/3 format. Men det er ikke bare formatet, som på det overfladiske plan afslører, at der er tale om en ukonventionel film; hele filmens symbolniveau indikerer det ligeså!

Kort fortalt handler historien om de to mænd, Thomas (Willem Dafoe) og Thomas (Robert Pattinson), der skal passe et fyrtårn. Igennem historien bliver de mere og mere skøre, og der udspiller sig en magtkamp imellem dem, for hvem er egentlig oven på, og hvem dominerer hvem? Udover magtkampen er vi som beskuere også vidne til, hvordan de lige så stille mister forstanden. Mod slutningen holder filmen op med at give mening ud fra en konventionel forståelse af narrativer - og bør kun ses, hvis man interesserer sig for symbolniveauet i fortællingen.

Betydningen ligger under overfladen
Man behøver ikke at være belæst i Freud, Jung og græsk mytologi for at forstå filmen, men det er nok en fordel. Instruktøren Robert Eggers har flere gange udtalt, at han bevidst arbejder med Jungs arketyper, og da det viser sig at begge personerne i filmen hedder Thomas, er man da heller ikke i tvivl om, at deres interne magtkamp er en symbolsk kamp med sig selv. Hvis man benytter Freuds teori om ID og Ego, giver magtkampen straks mere mening, men ud fra et underholdningsprincip er det en farlig øvelse. Ligeledes er det også tydeligt, at filmens to karakterer er Proteus og Prometheus fra den græske mytologi, og hvis man virkelig vil forstå filmen, så giver det hele bare mere mening, hvis man allerede kender de to karakterer.

En instruktør man bør holde øje med
Robert Eggers, der både har instrueret og været medforfatter på filmens manuskript, har begået en fremragende film på det stilistiske niveau. Den er interessant og spændende, og effekter og fortællestil holder hele vejen. Eggers er måske noget af det tætteste, vi kommer på en moderne mainstream Hitchcock. Eggers elsker at skabe et filmunivers, hvor spænding er det vigtigste nøgleord. Ligeledes leger han med effekter og visuelle udtryk på en sådan måde, at det sidder i én flere dage efter. Sammen med Ari Aster ("Midsommar" og Hereditary) er de godt i gang med at skabe en ny gylden alder i Hollywood for gennemførte psykologiske gysere.

Gys og gru - eller til undervisningsbrug?
Alt i alt er "The Lighthouse" en rigtig god film. Man kan sagtens se den og nyde den uden forhåndskendskabet til Freud, Jung og græsk mytologi - men jeg vil personligt ikke anbefale det. Hvis man vil have den samme kvalitet, men uden det intellektuelle symbolniveau, så er Robert Eggers tidligere film “The Witch” eller Ari Asters “Hereditary” nok bedre bud på en creepy aften. Der skal i hvert fald ikke være tvivl om, at filmen er for voksne - eller store teenagere.

Bedømmelse: 5.8 af 6. 4 stemme(r).