Produktionsår: 2016
Varighed: 110 min.
Instruktør: David Yates,
Medvirkende: Alexander SkarsgårdMargot RobbieChristoph WaltzSamuel L. Jackson,

Af: Carsten Riis Jensen - 18.07.2016

TARZAN PÅ MISSION I CONGO

Historierne om Tarzan hører til i samme kategori som Junglebogen og Fantomet, nemlig fascinationen af det vilde liv i junglen og historierne om, hvordan et menneske lever og overlever dér. Jeg husker som barn, at der var "4-forestillingen" lørdag eftermiddag, hvor TV viste datidens klassikere, heriblandt Tarzan-filmene med OL-svømmeren Johnny Weissmüller i hovedrollen.

Der er lavet Tarzan-film siden dengang, men moderne computerteknologi gør det nu som bekendt muligt at virkeliggøre junglen og dyrene på en helt anderledes måde end før.

Tarzan og Jane i Congo
Filmen "The Legend of Tarzan" består af en blanding af historier fra de originale bøger, og i denne film begynder man ikke med en oprindelseshistorie, men møder i stedet Tarzan som voksen, gift med Jane og bosiddende i London. Der er imidlertid brug for ham hjemme i Congo, hvor han voksede op, og derfor rejser han dertil sammen med en amerikansk, sort militærmand, spillet overraskende godt og afdæmpet af Samuel L. Jackson.

Når man ser ”The Legend of Tarzan” skal man være klar over, at dette ikke er en actionfilm. I hvert fald ikke action i stil med The Avengers eller lignende. Denne nye Tarzan-film hører under genren drama, og når man har vænnet sig til dét, så er "The Legend of Tarzan" en flot og medrivende film. Det er kun i ganske få tilfælde, vi ser Tarzan svinge sig i lianerne. I stedet ser vi ham mere "nede på jorden", i kamp med og mod såvel dyr som mennesker.

Slavehandel
Det primære tema i filmen er udnyttelsen af sorte og slavehandel. Historien tager udgangspunkt i virkelige begivenheder, nemlig den belgiske kong Leopolds rovdrift, som kostede 10 millioner congolesere livet. I filmen får vi kun glimt af dette, for der er trods alt tale om en eventyrhistorie, med fokus på Tarzan. En egentlig spillefilm om Congos ekstremt voldsomme fortid ville kræve en helt anden film.

Men det siger også noget om filmens fokus – nemlig at underholde.  Spørgsmålet er, om placeringen af en eventyrhistorie midt i en historisk storkonflikt er et forsøg på at vise konflikten i mikroformat – nemlig Tarzans kamp mod en enkelt slavehandler – eller om det er typisk Hollywood, at fjerne alt det grumme fra de historiske begivenheder for at kunne underholde?

"The Legend of Tarzan" er - som nævnt - mere drama end moderne actionfilm, men man er som sådan, hvis man lige glemmer den historiske baggrund, godt underholdt. Men så afgjort heller ikke mere end dét. Nogen store samtaler om værdier får man ikke i filmen her. Bare underholdning.