ActionScience fictionThriller
Varighed: 92 min.
Instruktør: Rob W. King,
Medvirkende: Nicolas CageSarah LindJakob Davies,

Af: Anette og Jørgen Hedager Nielsen - 20.03.2018

FLUGT FRA SKUMLE MAGTHAVERE

Vi befinder os i 2030. Klimaforandringer har omdannet store dele af USA til ørken. Global opvarmning og rovdrift på landbrug og fiskeri har ført til fødevaremangel. Under truslen om et totalt sammenbrud er al magt i samfundet lagt i hænderne på en styregruppe kaldet The Humanity Bureau, som har til opgave at kontrollere udviklingen. Alt overvåges og registreres, og de uproduktive mennesker sendes til kolonien New Eden.

Skabelonen findes i en række apokalypse-film. Denne hører til gruppen, som foregår efter den altødelæggende katastrofe. Vi skal altså være vidne til kampen for at overleve under nye og langt mere krævende omstændigheder. Det har andre gjort meget bedre end denne lavbudgetfilm, men vi fornemmede trods alt, at filmen har noget, den gerne vil fortælle.

Brug for håb
Lad os først se på spillet omkring The Humanity Bureau. Vi får en fornemmelse af, hvordan de har tænkt sig, at eliten skal overleve på bekostning af de uproduktive. Her er der flere hentydninger til nazismens "endlösung". Et sted bliver en af de ledende i Bureauet spurgt, hvorfor stedet for de uproduktive bliver kaldt New Eden. "Alle har brug for et håb for at komme videre," lyder svaret. Replikkerne i den scene er værd at tænke over, for det er sandt, at vi har brug for et håb. Scenen er temmelig direkte kopieret efter et lignende sted i The Hunger Games.

Den anden fortælletråd er bygget op omkring agent Noah Kross (Nicolas Cage) fra The Humanity Bureau. Hans opgave er at opsøge dem, der har appelleret afgørelsen om deres overflytning til New Eden. Han skal tjekke, om deres klage bør have medhold. Han skal med andre ord finde ud af, om de producerer mere, end de forbruger. Han støder ind i den enlige mor Rachel Weller (Sarah Lind) og hendes 11-årige søn Lucas, som bor på et nedslidt landbrug. Opholdet hos dem trækker så meget ud, at hans overordnede bliver mistænksomme. Derfra udvikler det sig til en flugt, hvor Noah skal redde sig selv og de to andre i sikkerhed, inden Bureauet indhenter dem.

Blanding af langsomhed og action
Mere end halvdelen af filmen er kapløbet mellem agent Noah, der flygter for redning, og Bureauet, der vil udslette ham og alle andre, som ved for meget om New Eden. Handlingen er peppet op med elementer fra actionfilmenes værktøjskasse. I øvrigt er filmen i flere passager klippet, som om der er behov for pauser til eftertanke.

"The Human Bureau" er fuldstændig blottet for romantik, selv om plottet egentlig lægger op til det. Den er også blottet for religiøsitet bortset fra første vers af Amazing Grace. De mange bibelske navne kunne være et hint om noget bibelsk symbolik. Det havde ikke krævet ret meget kreativitet at putte det ind, men vi fik ikke øje på noget.

På det jævne
Nicolas Cage klarer hovedrollen acceptabelt. Sådan er det som regel, når han får lov til at spille "sig selv", som fx i Left Behind og Knowing. Men det er ikke ham, der sparker liv i scenerne. Det klarer skurkene bedre. Fotograferingen er udmærket. Flottest er landskabsscenerne. Kulisserne er der ikke brugt ret mange dollars på. Men den største mangel findes i manuskriptet. Hvis man lægger vægt på, at alt hænger logisk sammen, vil man flere steder rive sig i håret. Kan man nøjes med, at historien fortælles, så man fint kan følge med, så går det noget bedre.