Alle anmeldelser - Komedie

Komedie
Produktionsår: 2012
Varighed: 95 min.
Instruktør: Anne Fletcher,
Medvirkende: Barbra StreisandSeth RogenJulene Renee-Preciado,

Af: Christoffer Winther West - 01.11.2013

I filmen "The Guilt Trip" møder vi hovedpersonen Andy Brewster, spillet af komikeren Seth Rogen, der i et forsøg på at skabe en karriere, har sat alt på et bræt. Efter flere års uddannelse og iværksætterarbejde har han udviklet rengøringsmidlet Scioclean. Kassebeholdningen svinder dog hurtigt, og derfor tager han på en desperat rundtur i forsøget på at sælge produktet til store virksomhedskæder.

Inden Andy for alvor kommer ud på landevejen, besøger han dog sin mor, den anden hovedperson (Barbara Streisand). Hun fortæller en modvilligt lyttende Andy om den passionerede første flamme, hun tilbragte en sommer med, inden hun mødte Andys far. Da Andys far har været død i en længere periode, ser Andy sit snit til at reintroducere de to tidligere turtelduer. Uden morens viden eller samtykke finder han ud af, at flammen stadig bor i San Francisco, og han inviterer derfor moren med på sin salgsturné. Hun siger selvfølgelig ja, for hvilken kærlig mor har ikke lyst til at bruge en uge i en bil med sin søn.

Hermed er grundlaget lagt for en klassisk amerikansk roadmovie. Dette inkluderer selvfølgelig en personlig udviklingshistorie, både for mor og søn, samt et nærmere fokus på forholdet imellem den lille familie og en masse akavede oplevelser.

Roadmovies kendetegnes ved hovedpersonernes fysiske og mentale rejse. I denne film søger begge personer forløsning. Mens Andy har et brændende ønske at opnå en værdi i sit arbejde, søger moren at finde selvsikkerhed og glæde i de valg, hun har truffet i forhold til livet og familien. De forskellige rejsestop - bl.a. hos Andys ungdomskæreste, hos den mekanikersmarte stripper og ved spisekonkurrencen - har alle en tydelig symbolværdi, men filmen egner sig ikke videre til egentlig analyse.

Filmen er mærket for 7 år og op, hvilket er meget rimeligt, da den hverken indeholder vold eller andre udfordrende scener. Flere af vittighederne er dog under bæltestedet, og mens den aldrig bliver rigtig pervers, er den dog uden tvivl plat. En egentlig perspektivering til kristendommen bliver et en smule anstrengt. Især fordi morens kærlighed til sønnen Andy, der ellers ville være et oplagt tema, er en del af hendes personlige problematik.

Overordnet er "The Guilt Trip" en lun fortælling om forholdet mellem en mor og en søn, der står over for personlige skilleveje i deres liv. Filmen beskrives som en komedie, og jeg trak på smilebåndet flere gange, men det skal også siges, at den på ingen måder er hysterisk morsom. Hvis filmen ses som en roadmovie, bliver det ikke bedre. Ikke fordi manuskript og skuespillere er dårlige, men fordi plottet aldrig rigtigt bliver farligt. Andy er en højtuddannet biokemiker, og moren har et stærkt socialt netværk – så de derfor bliver aldrig et par desperados på flugt, men nærmere et gammelt par på skovtur. "The Guilt Trip" er ikke en dårlig film – men ikke en film, der flytter noget.