Alle anmeldelser - Gyser

Gyser
Varighed: 125 min.
Instruktør: David Gordon Green,
Medvirkende: Leslie Odom Jr.Lidya JewettOlivia O’NeillEllen Burstyn,

Af: Sprint Aagaard Korsholm - 20.10.2023

GODT GAMMELT OG SPÆNDENDE NYT I EXORCIST-TRADITIONEN

Filmen begynder på Haiti, hvor fotografen Victor (Leslie Odom) er sammen med sin højgravide kone, der bærer på den datter, de allerede har navngivet Angela. Et voldsomt jordskælv kvæster konen så meget, at valget står mellem at redde hende eller barnet.

To piger forsvinder
Vi møder familien igen 13 år senere, hvor det viser sig, at det er Angela (Lidya Jewett), der lever – sammen med sin far. En dag forsvinder Angela sammen med sin veninde Katherine (Olivia O´Neill). De tager ud i en skov for at prøve at få åndernes hjælp til at kontakte Angelas afdøde mor. Da de to teenagepiger ikke vender hjem, starter Victor sammen med Katherines forældre eftersøgningen. Efter flere dages søgen af mange politifolk og frivillige, findes de to piger i en lade mange kilometer fra den skov, de gik ind i. De må have gået barfodet, for deres fødder er meget forrevne. Men bortset fra det og en naturlig traumatisering, ser de ikke ud til at fejle andet, end at de slet ikke kan huske, hvad der skete i skoven og bagefter.

Dæmonbesættelse?
Mens Victor har mistet sin kristne tro efter tabet af sin kone, er Kathrines forældre ivrige kirkegængere og tager deres datter med i kirke, hvor hun pludselig opfører sig dybt underligt, da nadveren uddeles. Hjemme hos Victor får Angela et voldsomt krampeanfald og opfører sig også på andre måder usædvanligt. Victor tager Angela til hospitalet, hvor deres nabo Ann er sygeplejerske. Hun præsenterer Victor for den foruroligende teori, at de to piger har været i Helvede (og der brændt fødderne) og fået dæmoner med hjem. De to pigers tilstande forværres. Ann giver Victor en bog skrevet af Chris MacNeil (Ellen Burstyn) der i 1973 oplevede noget lignende med sin egen datter, Regan.

Gengangere fra den første film
Med Chris indføres forbindelsen til "The Exorcist" fra 1973, hvor Ellen Burstyn var hovedpersonen, hvis datter blev besat. Pigen, der spillede Regan dengang, optræder i denne films sidste minutter som den voksne datter, der efter mange års fravær besøger sin gamle mor og tilgiver hende, at hun skrev en bog om deres oplevelser og dermed udstillede sin datter.

Nyt og gammelt
Filmens plot skal ikke røbes her. Men hvis du er ude efter en effektfuld gentagelse af temaet fra den første og de efterfølgende exocistfilm, bliver du ikke skuffet. De to pigers forfærdelige forvandling er udfoldet til fulde. Hvis du har det bedst med, at den slags film har en happy ending, så vil du kun delvis få dit ønske opfyldt.

Mange af elementerne fra de forrige film er naturligvis med igen, men der er vel en nyskabelse, idet kampen mod dæmonerne denne gang meget gennemført er et fælles projekt mellem forskellige trosretninger:

Forskelligheder kæmper sammen
Chris, der har studeret exorcismer (dæmonuddrivelser) i mange forskelige kulturer og religioner, er nået frem til, at det fælles træk ved dem alle er, at der er mennesker involveret. Fællesskabet af personer, der helhjertet går ind i kampen, ser for hende ud til at være den effektive kerne i alle de mange ellers ret så forskellige former for teknikker og remedier. Hun samler derfor et hold af alle, der vil være med til at befri pigerne:

Victor, der til at begynde med har frasagt sig sin kristne tro og vel tro i det hele taget. Men en eller anden form for tro er nødvendig, hvis du vil bekæmpe dæmoner ...

Kathrines forældre og deres præst fra en baptistkirke, hvor man ikke bruger særlige remser og ritualer, men beder spontant og inderligt. Samme tradition står også den medvirkende præst fra en pinsekirke i.

Ann og hendes katolske præst, der har ganske bestemte riter og remedier fra kirkens tusindårige praksis.

En kvinde, der praktiserer Hoodoo er også med. Hoodoo er ikke helt det samme som woodoo, men indeholder bl.a. elementer fra kristendommen og fra indsigt i urtemedicin. Kvinden beder da også med på de kristne bønner.

I begyndelsen af filmen ser vi, at Angelas mor fik en velsignelse af sig og sit kommende barn af en woodoo-udøver. Woodoo er en haitisk religion og indeholder bl.a. en del magi. Det er lidt utydeligt, om denne velsignelse viser sig at være til gavn eller det modsatte i forhold til Angela og hendes opvækst.

Filmens titel "Believer" (den troende) refererer muligvis til, at de forskellige personer, der kæmper sammen, alle har tro – om end denne udformes på forskellige måder.

Uddrivelsen
Som en ægte exorcistfilm er kulminationen selvfølgelig uddrivelse, hvor de to piger skal befries. Udfaldet skal ikke røbes her, men der indgår mange af de træk, vi ellers kender – både fra andre film og også fra virkelighedens exorcismer:

Overnaturlige fænomener, fx at de besatte har overmenneskelige kræfter (bl.a. levitation, altså at de flyver i luften) eller indsigt. Indsigten bruges bl.a. til at angribe dem, der deltager i exorcismen ved at minde dem om synder fra deres fortid. Flere af deltagerne får deres ellers dybt skjulte og skamfulde fortid skreget ud i ansigtet af de besatte piger, hvorigennem ånderne taler med forvrængede stemmer.

De besattes fysiske tilstand, der kan ændres på et splitsekund. I denne film er begge tilsluttet en monitor, der måler hjerterytme mm. (det er Ann, der har organiseret dette). Som noget usædvanligt er der to besatte, der forsøges befriet på én gang. De to har undertiden præcis samme hjerterytme – og undertiden to forskellige. Se selv filmens tolkning af dette fænomen.

Morale
Har filmen en morale? Flere af hovedpersonerne giver i hvert fald deres bud på, hvad "det onde" e,r og hvordan vi skal gå op imod det. Ligesom der er teorier om, hvorfor Angela blev åben over for dæmonerne. Men det fylder ikke voldsomt meget i denne film, hvor fokus er på besættelse og udfrielse. Og naturligvis på at levere det samme gys, som gjorde den første film til helt epokegørende i gyser-historien – primært gennem en meget dygtig forvandling af de to pigers udseende. Slet så epokegørende kan denne film naturligvis ikke siges at være. Men jeg synes, det er en god fortsættelse. Se den selv, hvis du tør.

Se mere om eksorsisme i artiklen Film med eksorcisme.