Varighed: 107 min.
Instruktør: David Leveaux,
Medvirkende: Lily JamesJanet McTeerJai CourtneyChristopher Plummer,
 Valg,

Af: Ketty Dahl - 17.11.2017

SPÆNDENDE ROMANTISK DRAMA I HISTORISK RAMME

I "The Exception" (Undtagelsen) er scenen sat til velfortalt anden verdenskrigs-thriller, hvor romantik og spænding går hånd i hånd. Filmen er baseret på Alan Judds roman Kejserens sidste kys og handler om den tyske, nazistiske kaptajn Stefan Brandt, der bliver sendt til Holland efter nazisternes besættelse af landet. Her bor den tidligere tyske kejser Wilhelm den Anden med sin hustru og sit hof i eksil efter at være blevet sat fra magten efter første verdenskrig og Versaillesaftalen. Det er Brandts opgave både at beskytte, men også udspionere ekskejseren og finde ud af, hvilket sindelag han har overfor Det tredje Rige. Men Brandt bliver undervejs trukket ind i en romantisk affære med den jødiske tjenestepige Mieke, der forfører ham, og som viser sig at have flere interessante opgaver end som så på slottet. Efterhånden som intrigerne spidser til og selveste Himler melder sin ankomst på slottet, melder spørgsmålet sig mellem Brandt og Mieke: Findes der gode nazister, og er der undtagelser fra reglen, når det det gælder det ondeste regime, der har eksisteret?

Fra Von Trapp til Kejser Wilhelm
Christoffer Plummer spiller kejser Wilhelm, og han gør det fint med både arrogance, charme og en sårbarhed, som den ældre detroniserede kejser, der aldrig har accepteret sit fald fra magtens tinder. Plummer har i den grad fået et comeback på sine ældre dage og har lavet flere virkelig gode filmpræstationer de senere år.  Engang i sin ungdom var Plummer synonym med Von Trapp i filmen "Sound of Music", men nu har han efterhånden rystet den rolle af sig og glider ubesværet ind i nye karakterroller. Ligeledes er Janet Mcteer som hans hustru god i sin rolle med en nærmest tragisk naivitet og håb om, at de af Hitler vil blive genindsat på tronen som kejserpar. Og ikke mindst er Lilly James, også kendt som Rose i serien om Downton Abbey, glimrende i sin rolle som den hollandske, jødiske tjenestepige Mieke. Det følsomme samspil mellem hende og den nazistiske kaptajn Brandt fungerer virkelig godt og leder op til et spændende klimaks. Allerede fra starten af filmen kastes man dog ud i at overvære nogle sexscener, hvor der godt kunne være skruet yderligere ned for dampen, uden at det havde skadet historien. Enkelte steder i slutningen bliver handlingen en anelse søgt, men alligevel får spændingen i den grad overtaget. Så tilgiver man, at handlingen bliver lidt forceret, hæsblæsende og urealistisk i forhold til den øvrige del af fortællingen.

Fiktion i et spændingsfelt
Da filmen fungerer som thriller og historisk drama, sidder man dog og ærgrer sig over, at den er total fiktion, og der overhovedet ikke er historisk eller faktuel bund i fortællingen. Den bruger bare historiske personer som fortællerramme. Det ville ellers have gjort den virkelig interessant, om den havde bygget på virkelige begivenheder. Men som god, dramatisk underholdning er filmen faktisk virkelig spændende, og man føler sig rigtig godt underholdt, efterhånden som det hele spidser til, og de indbyrdes relationer bliver usikre og uforudsigelige.

Bedømmelse: 4.8 af 6. 12 stemme(r).

Ursula, 04-05-19 21:49:
Fin film