Instruktør: Benjamin CaronJulian JarroldPhilip MartinStephen Daldry,
Roman/manuskript: Peter Morgan,
Medvirkende: Claire FoyMatt SmithVanessa KirbyJohn Lithgow,
 Ære,

Af: Anette og Jørgen Hedager Nielsen - 06.02.2018

KRONEN OVER ALT ANDET

En genfortælling af handlingen i Netflix-serien "The Crown" kan let komme til at lyde lidt triviel. Men manus, fotografering, skuespil og alt det andet er så fremragende, at det hele både er spændende, engagerende og en fryd for øjet. Det siges, at der er tale om den dyreste tv-serie, der nogensinde er indspillet. De ti episoder i første sæson løb op i mere end 750 mio. kroner, og der er ikke skåret ned på noget i de følgende sæsoner (tredje sæson er ved at bliver indspillet). Alle kulisser virker helt igennem autentiske. Der er bygget en vellignende kopi af Buckingham Palace, der er syet mange tusinde kjoler og jævnligt dukker der en hel kortege af Rolls Roycer op i gadebilledet.

Traditionerne skal fortsætte
I første sæson følger vi prinsesse Elizabeth fra hendes barndom og frem til begyndelsen af 1950'erne, hvor hun som den helt unge dronning Elizabeth II kæmper med at finde og fastholde sin plads som overhoved for The Commonwealth. Det bliver klart, hvorfor serien hedder The Crown og ikke bærer nogen personnavne. Det engelske kongehus drejer sig ikke om personer, men om Kronen. Dronningens opgave er at være der og optræde ved storslåede arrangementer, men ikke at give udtryk for meninger.

Det er ikke let for Elizabeth at gå ind i den meget komplicerede opgave. Mændene omkring den unge dronning understreger gang på gang, at århundreders traditioner må respekteres. Hun kan ikke bare selv vælge. Heller ikke når det gælder udnævnelsen af sin nærmeste medarbejder.

Elizabeths ægtefælle, Philip - hertugen af Edinburgh, har også sine kampe for at acceptere det royale "cirkus", som han kalder det. Han befinder sig ikke godt i de "karnevalskostumer", som hans skræddere insisterer på at kalde uniformer. Det tog også hårdt på ham, da han måtte knæle for sin dronning ved kroningsceremonien. Han mente, at hans retsmæssige plads som ægtemand burde være på en stol ved siden af tronen.

Intriger i familien
Meget af dramaet bæres af familieintriger. Elizabeths farbror abdicerede for at kunne gifte sig med en fraskilt dame. Den livfulde lillesøster prinsesse Margaret vil også giftes med en fraskilt. Hendes elskede far, Georg VI (hovedperson i Kongens store tale), der modvilligt overtog tronen fra sin abdicerede bror, døde tidligt. Hendes farmor og mor havde det ikke godt med, at de var blevet sat til side som enker. Hendes farbror var bitter over, at han ikke fik lov til at gøre sin udkårne til dronning. Han gav alle familiemedlemmerne ondsindede øgenavne. Bag mange af intrigerne ligger forskellige syn på, hvad det kræver at respektere og underkaste sig Kronen. Opgaven som monark overskygger alt andet. Elizabeth prøver at gøre det hele perfekt - så fejlfrit, at Margaret beder hende om at gøre bare én fejl, så hun ikke føler sig så mislykket.

Gud er den øverste
Gud spiller en stor rolle i serien. Monarken står kun til regnskab for Gud. Monarkiet er villet af Gud, og første sæsons absolutte højdepunkt er til der, hvor Elizabeth i kirken salves til at blive dronning. Det skildres respektfuldt som en højhellig handling.

Vi møder en kristen tro, som er meget konservativ og helt indvævet i de traditioner, der knytter sig til kongehuset. Ingen tvivl om, at troen betød noget for farmoren, men det var i lige så høj grad kongehusets ære, hun værnede om, da hun respektløst lukkede af for sin abdicerede søn og hans hustru. Derfor fremstår hendes synspunkter som snerpede allerede i 1950'erne og ikke mindre i dag.

Politik
Premierminister Winston Churchill (hovedperson i Darkest Hour) har ugentligt foretræde for dronningen. På den måde væves lands- og verdenspolitik også ind i serien. Der var rivalisering i de politiske kredse, og mange så gerne den snart 80-årige Churchill gå af.

Kan ses på Netflix og serien er kommet på dvd og blu-ray.
Anmeldelse af sæson 2, sæson 3sæson 4sæson 5 og sæson 6.

Mette Pilevold, 12-12-23 18:46:
Sæson 2, hvor regenten er blevet ældre, har de lavet en ændring, der er SÅ iøjnefaldende. De har skiftet dronningen ud med en, der til forveksling ligner søsteren. Til gengæld ligner søsteren den oprindelige dronning.
Hvordan kan man lave en SÅ åbenlys fejl i så dyr en serie?