Biografi/baseret på virkelig historieDramaKrimiFilmstriben.dkTEMA Biografiske film
Produktionsår: 2010
Varighed: 122 min.
Instruktør: Robert Redford,
Medvirkende: James McAvoyRobin WrightKevin KlineEvan Rachel Wood,

Af: Jacob Engholm Bøytler Rahbek - 22.03.2012

Mordet på den amerikanske præsident Abraham Lincoln er en af de mest skelsættende begivenheder i den amerikanske historie, og det har sat sig dybe spor i den amerikanske folkesjæl. Derfor er det interessant at beskæftige sig med konsekvenserne af mordet og den politiske elites forsøg på at udpege syndebukke, for derved at holde nationen samlet. "The Conspirator" er en autentisk film, der forsøger at skildre de historiske begivenheder så korrekt som muligt.

"The Conspirator" tager sit udgangspunkt i mordet på Abraham Lincoln. Vi ser, hvordan gerningsmændene myrder præsidenten under en teaterforestilling. Samtidig likviderer de udenrigsministeren, kun få dage efter det afgørende slag, der sikrede Nordstaterne sejren over Sydstaterne i den næsten fem år lange amerikanske borgerkrig. Nationen er i chok og ønsker hævn, og krigsministeren er ikke sen til at opfange signalerne. Nogen skal stilles til ansvar for mordet, og det kan ikke gå hurtigt nok. Han er ikke interesseret i en langvarig retssag, som potentielt kan få den skrøbelige fred til at smuldre.

Lincoln myrdes af skuespilleren John Wilkes Booth, der likvideres under flugten. Derudover anklages en række mænd for at være med i planlægningen, deriblandt John Surratt samt en enkelt kvinde, hans mor, Mary Surratt. Mary Surrat ejer et pensionat, hvor gerningsmændene ofte har mødtes, og hun anklages derfor for meddelagtighed i mordet. Filmens omdrejningspunkt er retssagen mod først og fremmest Mary Surratt og den unge forsvarsadvokat Frederick Aiken, der mod sin vilje vælges til at forsvare Mary Surrat. Aiken er nyuddannet advokat og højt dekoreret krigshelt, men denne sag er i høj grad op ad bakke for ham. Både fordi Mary Surrat stilles for en krigsret, frem for en civil domstol, men også fordi landets nye præsident Andrew Johnson og særligt krigsministeren Edwin Stanton, nærer et udpræget ønske om, at hun dømmes som skyldig og skal straffes med døden.

I begyndelsen er Aiken overbevist om Mary Surrats skyld, og han har derfor svært ved at acceptere, at han nu skal forsvare hende. Bedre bliver det ikke af, at Mary Surrat ikke er udpræget samarbejdsvillig, men derimod opfører sig underligt med en blanding af opgivelse, indelukkethed og mystik. Vi finder aldrig ud af, om hun er skyldig, men det er i og for sig heller ikke pointen i filmen. Derimod ønsker Robert Redford, der har instrueret filmen, at sætte fokus på det åbenlyst uretfærdige i rettergangen. Aiken kæmper i den grad mod overmagten, og det er svært at undgå at blive forarget over uretfærdigheden og det faktum, at retssagen er direkte imod noget af det helligste i USA - landets forfatning. Aiken indser dog hurtigt realiteterne og bliver draget af kampen for retfærdighed.

Filmen fortælles i et roligt tempo, men spændingen fastholdes rimeligt gennem de to timer, filmen varer. Den er elementært spændende og giver desuden et fint indblik i denne vigtige del af den amerikanske historie. Interessant er det at se den transformation, som Aiken gennemgår, fra åbenlyst ubehag ved Mary Surrat til at satse alt for at sikre hende en retfærdig rettergang.

Filmen er ikke storslået eller fyldt med dramatik, men den er insisterende i at skildre kampen for retfærdighed kontra det politiske ønske om at sikre nationens fremtid. Et interessant dilemma som har klare paralleller til tiden efter 11. september og oprettelsen af fangelejren Guantanamo. Gælder et ønske om retfærdighed altid og for alle mennesker, eller kan andre hensyn veje tungere? Dette spørgsmål sætter "The Conspirator" fint på dagsordenen.

"The Conspirator" er en film, der er værd at se, særligt hvis du har lidt interesse i amerikansk historie, eller i alt fald kan blive fanget af den lille mands (eller i dette tilfælde kvindes) kamp mod systemet og for retfærdighed.