The Burning Plain

En dramatisk og alvorlig film. I lighed med "Babel" fortælles der flere historier. Men nogen stor film bliver det aldrig.

Varighed: 111 min.
Instruktør: Guillermo Arriaga,
Medvirkende: Charlize TheronKim BasingerJennifer Lawrence,

Af: Thomas F. Moesgaard-Christensen - 04.12.2009

Det er en dramatisk og alvorlig film, "The Burning Plain", og den fortælles i forskellige spor, hvilket er kendetegnende for instruktøren Arriaga, der tidligere har skrevet manuskript til blandt andet Babel.

Vi følger den 16-årige Mariana, som med sin amerikanske familie bor i en grænseby nær Mexico. Hendes forældre er ved at glide fra hinanden, og den 16-årige pige vil gøre, hvad hun kan, for at hindre, at der sker noget, som får dem til at gå fra hinanden. Et andet sted er den voksne Sylvia en succesrig leder af en fin restaurant. Nok har hun succes, men hun martres af noget, der er hændt hende i fortiden, og hun forsøger at dulme sin smerte ved at have det ene one-night-stand efter det andet. Mændene ryger ind og ud af hendes liv, hun bruger dem og lader sig bruge, men finder ingen fred. Og endnu et spor fortæller historien om en ung mexicansk pige, som gør, hvad hun kan for at hjælpe sin far, der er enlig. Sidste spor fortæller historien om en midaldrende amerikansk kvinde, der har en affære med en mexicansk mand.

Man behøver ikke lægge to og to sammen for at regne ud, at de ovenstående spor naturligvis bindes sammen på et tidspunkt. Alting hænger sammen, og da sporene køres sammen, ser vi, at de spor, der sættes i fortiden, kan få afgørende og langtrækkende betydning. Og filmen kommer derfor til at handle om, at man nogle gange får en chance mere – og at man nogle gange kan få lov til at få helet de sår, man har påført sig selv. Det er i og for sig ganske opbyggeligt.

Filmen har en del sexscener. Det er som om, det er vigtigt for instruktøren at vise os, hvad det vil sige at have et sidespring, og hvad det betyder, at man er løs på tråden. Det skal man være opmærksom på, inden man sætter filmen på sin dvd-afspiller. Hvis man da gør det. For trods udmærket spil fra skuespillerne drukner historien lidt i instruktørens insisteren på at splitte fortællingen op i de forskellige spor.

Hos denne anmelder efterlod filmen ikke noget særlig stort indtryk, og trods sympatiske ansatser og et godt ærinde synes jeg ikke helt, filmen ramte plet. Andre vil givetvis mene noget andet.

Bedømmelse: 2.0 af 6. 1 stemme(r).