Instruktør: Albert HughesAllen Hughes,
Medvirkende: Denzel WashingtonGary OldmanMila KunisRay Stevenson,
 Kald,
 Magt,

Af: Anette og Jørgen Hedager Nielsen - 26.10.2010

EN VIGTIG BOG FORSVARES
Det var en rigtig god, men også noget anderledes oplevelse at se denne film. Den er på mange måder anderledes end noget, vi før har set. En af fordelene ved at anmelde en film ved dvd-premieren er, at der allerede ligger en del anmeldelser og kommentarer på nettet. Der kan man konstatere, at "The Book of Eli" deler vandene. Ateister kan ikke lide den, for de kan ikke acceptere filmens underliggende budskab og bibelcitaterne. Og kan man ikke lide filmen, er der mange punkter, hvor man kan gøre grin med den. Hvis man bedømmer den som noget, der skulle kunne ske i virkeligheden, er der mange huller. Men genren for denne film er adventure. Filmen er en krydsning mellem John Bunyans Pilgrimsvandringen og nogle af de mere dystre graphic novels (litterære tegneserier).

Tegneseriepræget findes flere steder. Farvemætningen er enkel og dunkel og himlens udseende bidrager til historien. Kampscenerne kunne ligne noget fra et computerspil. Billederne er enkle og stemningsfulde - indimellem i silhuet - som i en avanceret tegneserie. Det er en film, der jævnligt giver sig god tid. Men det er ikke uden grund, at der under genre også står action. Flere gange bliver der virkelig gået til stålet - bogstavelig talt. Coverforsidens billede af hovedpersonen med en drabelig machete er ikke snyd. Der ryger en del legemsdele undervejs, dog uden at det bliver en splatterfilm.

Eli (Denzel Washington) har fået en opgave af Gud. Han skal bringe en helt speciel bog mod vest. Han kender ikke det endelige mål eller formålet med missionen. Men han satser alt på at gennemføre opgaven. Det foregår i en ikke så fjern fremtid, 30 år efter at jorden er ramt af en (næsten) altødelæggende krig, som tilsyneladende har tilknytning til religion. En af følgerne er i hvert fald, at alle hellige bøger efter krigen blev destrueret. Undtagen én, som nu er i Elis varetægt. Jorden er næsten øde og tom. Det er svært at finde føde og vand. Carnegie (Gary Oldman) er filmens skurk. Han kender et sted med vand, og ud fra det har han dannet et samfund, hvor han er diktator. Det er nok ikke helt tilfældigt, at han læser en bog om Mussolini, første gang vi møder ham. Han er en af de få, der kan læse, og han er på jagt efter den bog, Eli vogter. Han har nemlig en ide om, at man ved hjælp af ordene i netop den bog kan få magt over mennesker, og han skyr ingen midler for at få fat i den.

Eli læser dagligt i bogen. Han er et fredeligt og tiltalende menneske, men hvis det drejer sig om at værne bogen og gennemføre sin mission, bruger han alle midler. Og han kan meget med pistol, shotgun, machete, bue og pil - også mere end det er menneskeligt muligt. I enkelte scener virker han usårlig. Men han har også fået at vide af den stemme, "der er klar og tydelig, men ligesom kommer inde fra ham selv", at han ikke vil dø, inden missionen er gennemført. Et sted undervejs erkender han, at han måske har satset for voldsomt på at gennemføre sin mission, og for lidt på at leve efter det, der står i bogen.

Filmen handler om, hvad der er vigtigt i livet. En ung pige, som slår følgeskab med Eli, spørger ham, hvordan det var før katastrofen. "Dengang smed vi ting væk, som folk i dag vil give deres liv for at få fat i," siger han. Der er også flere forsøg på at forklare, hvad tro er. Man kan ikke udlægge hver enkelt begivenhed allegorisk. Men filmen som helhed siger noget væsentligt om tro, værdier og livets mening.

Bogen kan redde verden fortæller Denzel Washington om sin oplevelse af rollen. Og Med troen i behold handler om Denzel Washingtons mere end 30-årige karriere.

Bedømmelse: 4.3 af 6. 6 stemme(r).