Varighed: 330 min.
Censur: 13 år
Instruktør: Robert RodriguezSteph Green,
Medvirkende: Termuera MorrisionMing-Na WenPedro Pascal,

Af: Sprint Aagaard Korsholm - 07.06.2022

HUMORISTISK OG SPÆNDENDE KIG IND I STAR WARS-UNIVERSET

En dusørjæger ved navn Boba Fett (Temurea Morrison), der har en lille rolle i Star Wars, får i denne spin-off sin helt egen historie fortalt. Man kan nok med rimeligt udbytte se den uden at have set Star Wars, men nogle detaljer vil man gå glip af. I Star Wars-universet foregår denne serie efter ”Return of the Jedi”. Serien har mange sammenhængspunkter med The Mandalorian, hvor alle tre hovedpersoner også optræder (Ja, der er gensyn med Grogu - Yoda-babyen - og med Skywalker som dens læremester).

Boba og Shand
Vi kommer ind, hvor Boba Fett har tilkæmpet sig titlen som forbryderkonge i bystaten Tatooine, der ligger i et ørkenområde. Som sin højre hånd har han elitesoldaten og snigmorderen Shand (Ming-Na Wen). Meget af den lune humor i serien udspiller sig mellem de to, der har vidt forskellig opfattelse af, hvad der skal til for at beholde positionen som forbryderkonge. Da det trækker op til regulær krig, får de fat i deres gamle kollega, the Mandalorian (Pedro Pascal).

En rigdom af spændende beskrivelser
Serien tilføjer ikke noget til selve Star Wars-historien, men den giver et indblik i de mange hverdagssamfund, der ikke er så meget tid til at præsentere i selve Star Wars-filmene. Her er en rigdom af fantastiske skabninger og samfundstyper, der virkelig er værd at studere. I flashbacks får vi fx historien om Bobas tid hos ørkenfolket, der redder ham og oplærer ham i deres færdigheder som overlevere i en barsk ørken med dens meget fantasifulde beboere.

En lun Space Western
Handlingen skal ikke afsløres her, men seriens styrke er sådan set heller ikke handlingen, selv om den er okay – styrken er alle de mange scener fra by og land og ørken og rum, der byder på rigtig god underholdning med en del humor og lidt action. På flere måder kan jeg godt se ideen i genrebestemmelsen Space Western - i hvert fald, hvis det er den mere humoristiske og farverige afdeling af westerns. Vi er aldrig oppe på de høje toner om kampen mellem godt og ondt, som er DNA’et i Star Wars – Boba går efter de pragmatiske løsninger, men kommer undertiden til at spille en helterolle, uden vel at ville se sig selv som helt. Shand er professionel hele vejen igennem og har sit hyr med Bobas utraditionelle løsninger på problemer, som hun uden tøven ville klare med våbenmagt.

Overlevelse og retfærdighed
Som sagt er Star Wars-universets stærke modsætning mellem godt og ondt nedtonet i denne serie. Her handler det mere om at overleve i hverdagen og at have et samfund, der er nogenlunde retfærdigt. I hvert fald ikke så uretfærdigt, at nogle få får næsten det hele og resten må lide. Og mon ikke det - midt i al den rene fantasy - er en sand beskrivelse af virkelighedens dagsorden for mange mennesker? Vi kan godt se, at der er nogle store ting på spil, men i bund og grund handler det vel om, at vores hverdag fungerer rimelig godt. Ifølge Star Wars kan det godt gøre os for passive, så det virkeligt onde får for let spil. Men er vi i stand til at se det? Og vil vi betale prisen for at være med i kampen? Boba prøver virkelig at hjælpe med hverdagen og skabe et rimeligt retfærdigt samfund, hvor man kan overleve. Glimtvis ser vi også, at han ikke er blind for de dybere lag i virkeligheden. Så mon ikke Boba vil være god at have med i ens samfund?

Kan ses på Disney+.