The Big Short

Om tiden op til det verdensomspændende finansielle sammenbrud i 2008. Filmen bygger på virkelige hændelser fra en bog om fire skeptiske spekulanter, der så boligboblen komme. Det gøres på en underholdende måde.

Biografi/baseret på virkelig historieDramaKomedie
Varighed: 130 min.
Instruktør: Adam McKay,
Roman/manuskript: Michael Lewis,
Medvirkende: Christian BaleSteve CarellRyan GoslingBrad Pitt,

Af: Anette og Jørgen Hedager Nielsen - 02.06.2016

UNDERHOLDENDE INDFØRING I ØKONOMISK KOLLAPS
"Det er kompliceret," lyder en af bemærkningerne i denne film om, hvad der udløste det verdensomspændende finansielle sammenbrud i 2008. Det er virkelig kompliceret, men det lykkes alligevel på fornem vis at gøre sammenhængene nogenlunde gennemskuelige. Filmen bygger på en bog om fire mindre spekulanter fra det virkelige liv. De fornemmede en boble i boligpriserne og boliglånene. Bogen handler om tiden op til sammenbruddet, og den er fornemt omsat til et filmmanuskript, som fik en Oscar. "Short" i titlen er fagsprog for at spekulere i, at aktier og værdipapirer vil falde i værdi. De fire skeptiske spekulanter bliver rige på at "shorte" store bankers papirer. De fremstår på en måde som helte, fordi de afslører den hensynsløse grådighed i finanssektoren, som førte til, at otte millioner amerikanere mistede deres job og seks millioner mistede deres hjem. Men et par af dem erkender også mod slutningen, at de på deres egen måde selv spiller med, og derfor også selv har snavs på fingrene.

Balance mellem komedie og tragedie
Med navne som Christian Bale, Steve Carell, Ryan Gosling og Brad Pitt har instruktøren været godt kørende. De yder hver for sig en flot præstation som mere eller mindre forskruede aktører i en hul verden. Men alle de medvirkende leverer en god præstation i en film, der hele tiden balancerer mellem komiske indfald og tragedien, som blev udløst af grådighed og fuldstændig mangel på moral. Og filmen holder balancen. Den er meget underholdende, men ikke plat. Både lydspor, fotografering og dialog er kreativ på en meget spændende måde. Forskellige kendisser trækkes ind for at forklare vanskelige begreber fra bank- og fondsverdenen. For eksempel laver en kendt kok en suppe, mens han forklarer, hvordan usikre papirer blandes med sikre, for at få det hele til at glide ned hos investorerne. Flere af filmens karakterer henvender sig indimellem direkte til os foran skærmen for at forklare, hvad der foregår. Det er gjort ganske intelligent.

Afslører mangel på moral
Desværre har vi igen en film, der er belastet af alt for mange bandeord. Der er ikke ret mange scener uden. Der er et par besøg på stripbarer, hvor man ser en hel del bar hud, men der er ingen sexscener ellers. Filmen er en besk kommentar til et samfund, der i den grad tillod finanssektoren at gamble med almindelige menneskers pensioner og boliglån. Den hænger også myndighederne ud for ikke at retsforfølge de skyldige. Men den borer ikke dybt. Der bliver ikke tid til eftertanke undervejs, men pengenes magt - hvad enten der er tale om reelle eller fiktive værdier - står helt tydeligt. Filmen er en eneste lang understregning af, hvor stor magt penge har til at få et menneske til at glemme al anstændighed.

Trods den kedelige baggrund var vi godt underholdt hele vejen.

Bedømmelse: 2.5 af 6. 2 stemme(r).