Populær tv-serie får moderne opdatering i en gennemført actionfilm for drengerøve.

ActionAdventureKomedie
Varighed: 114 min.
Instruktør: Joe Carnahan,
Medvirkende: Liam NeesonBradley CooperQuinton Jackson,

Af: Carsten Riis Jensen - 10.06.2010

Historien om Hannibal, B.A. Baracus, Murdock og Faceman begyndte som tv-serie i 1983, og bestod af 98 afsnit. Serien blev først og fremmest populær på grund af dens tegnefilmsagtige, overdrevne vold (hvor folk sjældent kom noget til), samt at gruppen havde en evne til at skabe våben og køretøjer ud af de mest underlige ting, de kunne få fat i. Mest berømte af de fire hovedrolleindehavere var uden tvivl Mr. T, skuespilleren og kampsportseksperten med mohawk-frisuren. Stilmæssigt var tv-serien en sammenblanding af elementer fra "Mission Impossible", "Mad Max" (med Mel Gibson) og "Hill Street Blues".

Oprindeligt havde tv-serien som udgangspunkt, at disse fire militærfolk var aktive i Vietnam-krigen. De var et "A-team", som af en general blev sendt ud på hemmelige missioner. En af missionerne går galt, generalen dør, og der er derfor ingen bevis for, at de var sendt på missionerne på ordre fra højeste sted. Derfor bliver de frataget deres militære rang men slutter sig efterfølgende sammen som en flok "lovløse" soldater, som er på flugt fra militæret. Operationerne, de nu udfører sammen, er altid i det godes tjeneste.

Biograffilmen, som nu endelig har premiere efter at have været undervejs i 10 år, har naturligvis opdateret historien, så den nu ikke længere er baseret på Vietnam-krigen, men på krigen i Irak. Men grundlæggende er plottet det samme: De fire mænd i A-teamet bliver af en general bedt om at udføre en mission. Missionen går galt, og de ender alle fire i fængslet. Her finder de ud af, at de er blevet bedraget, og efter at det lykkes dem alle fire at slippe væk – fra hver deres fængsel – samles de igen. Denne gang for at få hævn, og for at få deres militære rang igen. Så enkelt kan handlingen i biograffilmen egentlig beskrives. Og mere skal der egentlig ikke til. Man kan sagtens se filmen uden forudgående kendskab til tv-serien.

Det er stadig de smarte replikker, det overdrevne isenkram, store eksplosioner og spændende missioner, der er fokus. Og mit umiddelbare indtryk, efter at have set filmen, er at her er der tale om en sjældent god actionfilm. Handlingen hænger sammen, historien er spændende, de mange oneliners er som altid forudsigelige (!), og der er i høj grad knald på effekterne. Det er stadig den effektive sammenblanding af "Mission Impossible" og "Mad Max". Hovedrollen som gruppens leder er nu overtaget af Liam Neeson, der gør det rigtig godt. Han har størrelsen og tyngden til at være lederen. Det samme gælder bokseren Quinton Jackson, som har overtaget rollen som B.A. Baracus efter Mr. T.

Der er action fra start til slut i filmen. CGI-sekvenserne er enormt flotte og gør ofte, at man sidder på kanten af sædet. Og så er historien så tilpas spændende, sjov og interessant, så man alt i alt får oplevelsen af at overvære en rigtig godt sammensat actionfilm. Ikke en film man tænker meget over bagefter, men en, man har lyst til at se igen sammen med vennerne, og hvor man efter de to timers underholdning bagefter smiler til hinanden og siger: "Hold da op! Der var gang i den!"

Som actionfilm for drengerøve, med en sammenhængende historie og overbevisende special effects, får den derfor fem stjerner.