Thai Cave Resque (serie)

I 2018 gik 12 fodbolddrenge og deres træner ind i den thailandske grotte Tham Luang. De ville vende om efter en time, men blev spærret inde af store mængder regnvand. En kæmpe redningsaktion blev sat i gang.

Biografi/baseret på virkelig historieDramaThrillerTEMA Serier
Produktionsår: 2022
Varighed: 360 min.
Censur: 13 år
Instruktør: Baz PoonpiriyaKevin Tancharoen,
Medvirkende: Thaneth WarakulnukrohDanske stemmer:Benjamin HasselflugOliver Katzmann Hasselflug,
 Mod,
 Valg,

Af: Anette og Jørgen Hedager Nielsen - 20.12.2022

SVÆRE BESLUTNINGER

Tolv drenge og deres unge træner blev i 2018 spærret inde i Tham Luang-grotten, der ligger i Thailand nær grænsen til Myanmar. Der er skrevet en række bøger og lavet flere film og tv-serier om redningsarbejdet. Thai Cave Resque er en af dem. Da vi ikke har set andre end denne, har vi ikke mulighed for at sammenligne. Der er tale om en rekonstruktion, som er lavet på de rigtige lokaliteter - også scenerne inde fra hulerne. Alle medvirkende er skuespillere. Filmen er lavet på de lokale sprog, men eftersynkroniseret med engelsk og så er der danske undertekster. Det fungerer udmærket.

Katastrofen rammer
Vi præsenteres først for de tolv drenge og deres forældre. Drengene skal samles til fodboldtræning, og vi får et glimt af, hvordan hver enkelt har det med deres forældre. En af dem er kristen, og vi får et glimt af hans kirke og præst, men ellers gøres der ikke noget ud af det. De øvrige er buddhister. Deres unge træner Eak er forældreløs. Han er vokset op i et buddhistisk kloster og har lært at meditere. Det bruger han til at få drengene til at slappe af inde i hulen.

Efter træningen cykler holdet til Tham Luang-grotten, som ligger i nærheden. De går et godt stykke ind i den tørre hule og vil vende om efter en time. Men så sker katastrofen. En praktikant på et meteorologisk institut opdager, at et voldsomt regnvejr er under optræk mod syd, men hendes chef tror ikke på hende. Det betyder, at der ikke bliver udsendt varsel i tide. Her møder vi første gang den kultur-skabte holdning: Vi må hellere lade være, for hvis vi gør noget, og det slår fejl, taber vi ansigt. De tolv drenge og deres træner bliver lukket inde i hulerne af de vandmasser, som den tidlige monsunregn vælter ned over området.

En kompliceret redningsindsats
De lokale slår alarm, og så møder vi hos myndighederne igen den tøven, som skyldes frygten for at miste ansigt. Men redningsarbejdet går i gang, og det bliver meget omfattende. Allerede i slutningen af 2. episode får dykkere lokaliseret drengene. De følgende fire episoder handler om et meget kompliceret redningsarbejde. De handler også om drengene, som opholder sig i en tør grotte langt inde i bjerget, og det handler om forældrenes reaktioner. Den lokale guvernør får ansvaret for at koordinere det hele. Der dukker mange dilemmaer op. Hvordan få mad ind til drengene? Hvor længe er der ilt nok? Skal drengene lære at dykke, så de selv kan svømme ud? Eller skal de blive i grotten, til regnen holder op om fire måneder? Kan vandet, der stadig vælter ned, ledes væk, så det ikke trænger ned i bjerget og fylder hulerne endnu mere? Hvordan skaffer man iltflasker nok til de mange dykker-ture?

Udenfor grotten vokser en stor lejr op. Der er højt specialiserede militære dykkere fra flere lande, men de er ikke trænet til forholdene i hulerne. Flere af verdens skrappeste hule-dykkere kommer til. Hvem skal afgøre, hvilken strategi der er bedst? Hvor meget skal forældrene have at sige? Alverdens medier slår lejr og transmitterer løbende fra redningsindsatsen, så vidt de kan få indsigt i den. Og monsunen fortsætter med at gennemvæde alt og skabe pløre og fugtighed.

Ting at spejle sig i
Der ligger naturligvis et voldsomt pres på forældrene, som fortryder, de ikke har været der mere for deres sønner. Der er desperation, og der er inderlige bønner efter buddhistisk tradition. Vi få indsigt i en religion, der er meget anderledes end kristendommen. Mange går fuldhjertet og uselvisk ind i redningsarbejdet. Dykkerne sætter livet på spil. Landmænd sætter årets rishøst på spil, for at give plads til alt det vand, der skal pumpes væk. Alt foregår med venlighed, men ikke uden konflikter. Den absolutte helt er træneren Eak. Han kommer i en tilspidset situation til at råbe ad drengene. Senere undskylder han: "Jeg er ikke vred på jer, jeg er vred på mig selv." Det er et eksempel på den skyldfølelse, som flere rammes af. Jeg skulle ikke være gået med jer ind i grotten, tænker træneren. Jeg skulle have udsendt et varsel, selvom min chef sagde nej, tænker meteorologen. Jeg skulle have lukket grotten, tænker parkbetjenten.

Der er mange gode sætninger at tænke over. Forældre kan identificere sig med de forældre, der siger, at de fremover vil være der meget mere for deres børn. Da en af drengene siger, at han er bange, fortæller en anden dreng, at han har lært, at dét at være modig ikke er det modsatte af at være bange, men at gøre noget, selvom man er bange.

Selvom man måske husker udfaldet af redningsaktionen for fire-fem år siden, er serien elementært spændende. Der er trods alt rigtig meget på spil. Helt bogstaveligt er der en deadline. Undervejs i redningsaktionen dukkede der hele tiden nye forhold op, som snævrede tidsfristen ind. Serien er rørende uden at blive sentimental. Vi kan ikke vurdere, hvad der er fiktion og hvad der er autentisk, men hele serien virker ganske troværdig, og så er det vel ikke væsentligt, hvad der er tillempet for at skabe en seværdig serie med et godt og forståeligt forløb.

Serien kan ses på Netflix med engelske eller danske stemmer.